m y f a m i l y

m y   f a m i l y

Friday, February 14, 2014

Pokok anggur berbuah di tanah Ampang

1 September 2013 - Syawal lalu, kami ke rumah abang iparku, Abang Leman. Masa kami kat sana, Abang Leman tak ada kat rumah. Tapi Kak Ita dan anak-anak ada. Jadi Kak Ita lah yang melayan kami dan menjamu kami dengan kuih muih dan minuman.

Di ruang tamu.
Berbual-bual dengan Kak Ita dan Acap.
Kami sempat meninjau kura-kura Amier yang kami tinggalkan kat kolam Abang Leman. Nama kura-kura tu ialah Asam Keping. Dah besar dah si Asam Keping. Dulu masa kami tinggalkan dia, Asam Keping cuma sebesar ibu jari aje. Sekarang dah sebesar kereta Volkswagen. Nampaknya dia pun dah serasi dengan kolam Abang Leman.

Saleh bersama Asam Keping.
Taufiq dengn kucing kesayangannya.
Di perkarangan rumah Taufiq.
Si kucing sedang bermanja dengan Taufiq.
Sewaktu kami nak bertolak pulang, kami singgah sebentar kat kebun Abang Leman yang ada kat depan rumah. Macam canopy, meredupkan bahagian depan rumah. Ada pokok buah markisa yang dah banyak berbuah. Cuma belum masak aje lagi. Di celah-celah pokok markisa tu ada pulak pokok anggur. Anggur yang ditanam tu pun nampak gayanya dah mula berbuah. Kak Ita pun tak perasan. Memanglah buah dia masih kecil lagi. Tapi eksperimen Abang Leman dalam membiak pokok anggur telah menjadi. Dengar khabarnya lepas ni Abang Leman nak bukak kebun kurma, epal, peach, pear, berry, kiwi dan mandarin orange. Dan lepas tu akan dikomersilkan pulak. Jom kita tunggu!

Di ladang markisa.
Buah markisa bergayut-gayut dengan banyaknya.
Pokok anggur sudah berbuah!

No comments:

Post a Comment