m y f a m i l y

m y   f a m i l y

Monday, May 21, 2012

Telur reptilia purba

Sedang aku mengemas bahagian porch rumah sebab telah diserang anai-anai, aku ternampak dua bijik objek yang menyerupai telur ayam di dalam tool box milik ayahku. Rupanya macam telur ayam, tapi saiznya jauh lebih kecil. Lalu aku ambil dan meneliti dengan penuh konsentrasi yang sangat luar biasa tahap fokusnya. Setelah aku membuat kajian yang terperinci, dan berpandukan kepada pengalaman aku sebagai pengkaji haiwan purba dan archaeologist, aku sangat yakin itu adalah telur dinosaur yang terkecil di dunia. Macam mana ia boleh berada di situ, aku pun belum dapat pastikan lagi. Untuk memastikan aku tidak salah, aku telah memecahkan telur berkenaan, dan alangkah terkejutnya aku apabila yang keluar dari telur itu ialah seekor dwarf tyrannosaurus rex (t-rex). T-rex kecil itu sempat pergi ke arah ku dan menggigit jari manis ku sampai berdarah. Aduh! Jeritku yang bergema di seluruh ruang angkasa kawasan Ampang. Lalu aku cepat-cepat spray dengan ubat nyamuk. Dan terus K.O. t-rex tadi. Kalau masih hidup, tentu saja aku boleh hantarkan spesis haiwan purba itu ke muzium negara dan kalian semua sudah pasti dapat bersemuka dengan nya - eye to eye!

Inilah telur yang dipercayai milik dwarf t-rex.

No comments:

Post a Comment