m y f a m i l y

m y   f a m i l y

Tuesday, May 22, 2012

Diserang pemakan yang lahap

Pada hari Sabtu lepas, ketika aku tengah mencari-cari kasut untuk dipakai dari dalam almari kasut kayu kat depan rumah, aku telah terlihat kesan kedahsyatan serangan oleh tentera bawah tanah secara tidak kami sedari. Ya! Perajurit anai-anai yang berjuta, bilion dan trilion banyaknya telah menyerang, menggigit dan melompongkan kayu pada rak hingga rapuh. Pada waktu tu aku sekadar dapat melihat kesan-kesan serangannya dalam keadaan tercengang dan terlopong.

Almari kasut yang teruk diserang anai-anai.
Kayu ni memang sangat sedap rasanya. Patutah anai-anai suka!
Esok harinya, pagi-pagi lagi aku dah ke kedai hardware untuk mencari racun anai-anai. Aku cari di beberapa kedai. Tak jual. Akhirnya aku temui jugak kat sebuah kedai hardware yang agak besar di Bukit Indah. Aku beli complete set dengan topeng muka, alat penyembur dan sarung tangan. Memang tekad aku untuk membuat counter attack terhadap tentera bersekutu si anai-anai putih yang rakus.

Kasut dilonggok dan diasingkan sebelum semburan racun dilakukan.
Orang gaji aku telah terlebih dulu mengosongkan rak kasut dengan menempatkan semua kasut di satu longgokan depan rumah. Aku suruh anak aku Wanie membantu aku menyusun kasut-kasut itu biar senang dicari dan dipadankan. Dan aku pulak, terus mencampur racun anai-anai tadi dengan air dan campur racun tikus sekali serta racun dari pokok ipoh, dan racun sulfur serta racun lalang bagi menambahkan power dia. Baunya saja sudah boleh membuatkan seekor gajah pengsan tak sedarkan diri untuk beberapa hari. Setelah menggauli ramuan tadi bagaikan saintis, aku pun lalu menyembur racun tadi ke segenap lantai yang terlibat dan ke setiap sudut almari tadi. Rupa-rupanya tentera anai-anai telah menyorok di bahagian dalam kayu hingga terpaksa aku korek bahagian kayu yang telah lompong sebelum menyemburkan racun tadi. Mula-mula aku ingat nak pakai balik almari tadi. Tapi menengokkan yang anai-anai tu masih banyak lagi berkeliaran kat situ, dan masih banyak yang tak mati lagi, akhirnya aku pecahkan almari tu dan campakkan kat depan rumah untuk dibuang.

Kasut yang terpalit dengan tanah akibat aktiviti bawah tanah sang penyerang.
Bersiap siaga untuk berjuang.
Inilah racun yang sangat power rangers!
Ada beberapa kasut yang telah rosak akibat dimakan anai-anai. Dan sebahagian yang lainnya kotor comot terkena palitan tanah yang dibawak oleh anai-anai. Setelah almari kayu tadi dibuang, kenalah pulak fikir kasut-kasut yang selambak tu nak letak kat mana pulak. Last-last lepas bincang anak-beranak, kami setuju untuk beli almari kasut baru yang diperbuat daripada besi. Kalau dapat nak pakai besi titanium. Aku, isteriku, ibuku dan Amier pergilah ke kedai perabot berdekatan selepas solat asar untuk mencari almari baru.

Macam nak buat garage sale lah pulak.
Almari kasut besi nampak gayanya tak dijual di situ. Yang ada semuanya made of kayu. Jadi aku tanya pada budak kedai tu, "Ada tak apa-apa almari yang diperbuat daripada besi?" Budak tu jawab, ada. Tapi filing cabinet-lah. Aku okay aje. Setelah berkenan dengan almari fail besi tu, kami pun membuat bayaran sebanyak RM400 dan meminta orang kedai tu hantar almari kat rumah. Lepas maghrib, lori pun datang dan menghantar barangan kami. Malam tu jugak aku susun semua kasut kat dalam almari besi. Barulah nampak kemas sikit. Aku harap, tak ada pulak nanti geng anai-anai yang makan besi nanti. Kami memang perlu lebih berhati-hati, kerana anai-anai memang selalu ada berkeliaran di sekitar kawasan perumahan kami. Mereka sedang memerhati dan menanti peluang untuk membuat serangan balas lagi.

Almari besi yang baru dibeli.
Menyusun kasut di almari baru.

6 comments:

  1. Replies
    1. Almari besi ni mahal sebab campur logam titanium kot...

      Delete
  2. salam tuan, saya cadangkan tuan gunakan racun dengan bahan aktif fipronil 5.0%....tada bau...satu liter air guna 10 ml je..kalu terkena sekor...pastu yg terkena tu bergaul dgn yg lain...diorang pon kena..boleh kawal satu koloni anai2

    ReplyDelete
  3. en gadafi..blh tau kat mane nak dapatkan bahan aktif fipronil tu?sy tgh cari

    ReplyDelete
  4. dapatkan spray jah.. contains fipronil//.. wasap 012-9812142

    ReplyDelete
  5. Saya nk beli kasut sekolah jenama bata b.first sekiranya Ada.... Pm Saya 0192018168

    ReplyDelete