m y f a m i l y

m y   f a m i l y

Monday, May 28, 2012

Jemput Syahmie kat Gemencheh

Ahad semalam, aku ke Gemencheh ambil Syahmie yang belajar kat MRSM situ. Plan asal nak suruh Syahmie tumpang kawan senior dia balik. Tapi bila aku kontek bapak kawan dia tu, katanya mereka semua balik kampung. Jadi terpaksalah aku jemput dia sendiri kat Gemencheh. Tapi kali ni aku ada co-pilot, anak buah aku si Farid. Kalau rasa macam letih, bolehlah Farid gantikan aku jadi drebar.

Kami bertolak agak lambat, kira-kira jam 12 tengah hari. Jadi sampai sana jam dua lebihlah. Lepas solat kat MRSM, kami pun pulang sambil cari tempat makan tengah hari. Memang tak berapa senang nak cari tempat makan pada hari Ahad siang hari kat Gemencheh. Kebanyakannya tutup. Akhirnya aku ternampak satu kedai makan kecil tepi simpang. Kedai mamak rasanya. Aku order nasi goreng kampung, dan Farid order nasi goreng cina. Syahmie yang masih kenyang cuma minum air sirap aje.

Ready untuk berlepas.

Nama kedai makan tu ialah Restoran Al Baraqah. Mula-mula sampai nasi goreng cina. Tapi rupanya tak macam cina pulak. Warnanya tak berapa cerah. Maklumlah, mamak yang masak. Lebih sesuai dinamakan nasi goreng Cindia! Siap ada cili padi pulak lagi. Memang betul-betul fusion-lah. Lepas tu sampai pulak nasi goreng kampung yang aku order. Yang ini pun tak betul-betul kampung. Kangkungnya tak ada. Cili padinya juga tak kelihatan. Oh ya! Cili padi tadi dah melompat ke pinggan Farid! Tapi rasa masakannya... kira okay jugaklah. Perut dah kebulur, bagi nasi lauk air paip pun rasa sedap.


Restoran mamak kecil tepi jalan.
Dah habis makan.

Lepas makan, kami teruskan perjalanan ke Kuala Lumpur. Aku masih drive dan singgah beli kerepek, pisang goreng dan apam balik. Aku memang suka mengunyah dalam kereta. Kat Alor Gajah, aku suruh Farid take over steering kereta. Farid drive tak berapa lama sangat. Sampai Nilai, aku sambung drive balik pasal Farid pening kepala pulak. Mungkin terlalu panas matahari yang memancar kat muka-muka kami. Kami selamat sampai kira-kira jam enam petang lebih. Gembiranya kami dapat berkumpul enam anak beranak macam selalu.

Lepas ni terus balik.

No comments:

Post a Comment