m y f a m i l y

m y   f a m i l y

Tuesday, May 15, 2012

Kesian Amier

Petang Ahad lepas, Amier mengadu sukar bernafas. Dadanya ada sedikit berbunyi. Badannya pun ada sedikit dedar. Lalu aku bawak Amier pergi ke klinik untuk diperiksa doktor. Doktor bagi gas nebulizer bagi mencairkan kahak dan melapangkan dada. Lepas buat nebulizer, doktor bagi Amier ubat dan dia agak sedikit selesa. Lalu Amiaer tidur kat bilik dengan agak lena. 

Lepas kira-kira sejam Amier tidur, dia terjaga dan bangun sambil mengadu perut dan belakangnya sangat sakit. Menangis-nangis dia malam tu sampaikan kami jadi susah hati. Lalu aku bawak Amier ke hospital Ampang Puteri berdekatan untuk diperiksa sekali lagi. Sepanjang menanti doktor datang untuk memeriksanya, Amier terus-menerus mengeluh kesakitan. Doktor arahkan nurse ambil darah dan masukkan drip kat tangan Amier. Seorang nurse cuba untuk melaksanakan tugas itu. Gagal, kerana Amier terus menarik tangannya ketika jarum mula menyentuh kulitnya. Lalu tiga orang nurse datang. Tubuh Amier dibedung dengan kain selimut. Aku turut peluk Amier. Kederat Amier memang sangat kuat bagaikan Badang. Setelah berhempas pulas, akhirnya jarum berjaya dicucuk di tangan Amier dan sample darah dapat diambil. Tapi drip tetap tak dapat dimasukkan kerana tiub halus yang sepatutnya masuk bersama jarum telah tercabut akibat rontaan Amier yang sangat kuat. Sewaktu Amier meronta, dia siap jerit-jerit macam budak kena dera. Tapi yang aku rasa agak kelakar ialah apabila Amier menjerit, "Tidaaaaaakkkkk!!!!!" Macam dalam drama tv pulak.

Amier tengah ambil nebulizer kat klinik.
Doktor mengarahkan Amier dimasukkan ke dalam wad untuk pemeriksaan lanjut. X-ray turut dibuat di bahagian perut, dan sample air kencing juga diambil. Rupanya perut Amier penuh najis yang tersimpan. Dada Amier masih lagi ada bunyi wheezing. Jadi doktor rawat untuk sehari semalam. Petang hari Isnin barulah kami dibenarkan pulang apabila Amier kelihatan lebih sihat dan ceria. Bukan Amier tak buang air besar, cuma dia makan terlalu banyak dan buang airnya terlalu sedikit. Doktor bagi ubat untuk lawaskan pembuangan airnya. Semoga Amier cepat sembuh. Amin.

Amier dirawat di klinik, sebelum kami ke hospital kemudiannya.

No comments:

Post a Comment