m y f a m i l y

m y   f a m i l y

Monday, May 21, 2012

Main pukul-pukul bola pakai reket tenis

Memang betul sejak kebelakangan ni sangat sukar nak buat booking court tenis kat Titiwangsa. Tapi pada Sabtu lepas aku masih berkesempatan untuk dapatkan satu court selama satu jam. Pagi-pagi lagi aku dah sampai kat sana dengan penuh semangat. Tapi sebelum aku teruskan cerita pasal kejadian selanjutnya, ada baiknya aku kisahkan dulu apa yang telah berlaku sebelum tiba hari Sabtu. 

Beberapa hari sebelum hari Sabtu, aku telah melihat kat You Tube akan teknik-teknik memukul bola tenis dengan betul dan berkesan. Semangatku semakin membara. Aku belajar teori pukul forehand dan backhand top spin. Belajar pukul slice, belajar serve, belajar volley, belajar lob, dan belajar cakap bahasa Rusia (pasal banyak juga pemain handalan tenis berasal dari Rusia). Pada malam hari Jumaatnya pula, aku memang kurang tidur pasal asyik terjaga kerana Sabriena selalu menangis malam, sama ada dia lapar, atau diaper kotor, atau kesejukan, atau kepanasan, atau tilam tak selesa, atau sesaja nak kejutkan ayah dia bangun buat solat tahajjud. (Tapi aku tak buat pun... ) Jadi bila aku bangun pagi pada hari Sabtu tu, memang aku agak laloque sikitlah macam zombie. Tapi aku gagahkan jugak pasal nak main tenis punya pasal.

Dengan Rahman dan Izat. Firdaus telah beredar lebih awal.
Sesampai di gelanggang, seperti yang aku jangka, court masih kosong. Abang Aziz tak datang. Budak-budak yang ikut coaching pun belum sampai. Jadi aku sorang-sorang ambil bola tenis dan practice buat serve berkali-kali sampai aku naik bosan. Kira-kira jam 8.30 pagi, barulah aku ternampak kelibat budak-budak kecil bawak reket tenis. Aku ajak bebudak tu stroke dengan aku. Aku ingatkan bebudak ni terer macam Ulwan atau Rahman. Mereka ni walaupun kecil, tapi main tenis handal jugak. Rupanya bebudak dua orang yang join aku tu baru nak menjinakkan diri dengan tenis. Jadi pukul bola pun masih melayang-layang. Adus!!! Apa nak buat. Layan ajelah. Sorang tu nama dia Izat - darjah lima. Sorang lagi nama dia Firdaus - darjah dua. Tak lama kami stroke, datanglah Rahman. Lalu aku pun stroke dengan Rahman. Okaylah sikit performance Rahman. Rahman pun baru darjah lima jugak kalau tak silap aku. Bila jam 9 pagi, datanglah ramai bebudak dan coach masuk ke gelanggang. Aku terpaksa beredar pasal tempoh untuk aku menggunakan gelanggang telah tamat. Memang aku tak puas main. Tapi nak buat macam mana. Nak cari players pun dah semakin payah kebelakangan ni.

Rahman (berbaju merah) tererlah jugak main tenis.
Sebelum balik, aku terserempak dengan kawan lama aku, Suza. Lalu aku lepak kejap kat kantin dan berbual dengan Suza pasal kerja, keluarga dan menukar-nukar resipi keluarga. Suza ditemani anaknya yang baru darjah dua. Suza sangat peramah macam dulu. Kami bersembang dekat dua puluh minit sebelum kami beredar untuk pulang ke rumah masing-masing.

Kawan lama aku - Suza yang sama-sama kerja kat Monorel dulu.

No comments:

Post a Comment