m y f a m i l y

m y   f a m i l y

Friday, May 25, 2012

Mengenal anjing ganas di persekitaran anda: Anjing terkawal

Bahagian 2

Semalam aku berkisah pasal jenis-jenis anjing yang telah dilarang daripada dibawa masuk ke Malaysia. Maka makna katanya, anjing seperti Pit Bull, American Bulldog, Akita, Japanese Tosa, Neapolitan Mastiff, Fila Braziliero dan Dogo Argentino tak dapatlah ditemui di negara kita ini. Melainkan ada orang yang bawak masuk secara seludup.

Tapi yang sekarang aku nak cerita ni ialah jenis anjing yang ada kat Malaysia, dibenarkan dibawak masuk secara terkawal, dan ada potensi menjadi bahaya. Inilah jenis anjing-anjing yang korang kena berhati-hati bila terserempak di jalanan. Terutama bila bersendirian. Anjing-anjing ini termasuklah Bullmastiff, Canary Dog, Doberman, German Shepherd, Rottweiler dan Bull Terrier. Meh aku kisahkan perihal anjing-anjing tu kat sini.

Bullmastiff
Dia ni jenis anjing pak guard yang sangat peka dengan sekeliling. Kalau kena provoke, memang dia tak takut punya. Dia ada potensi menyerang orang yang menceroboh kawasan kediamannya. Tapi dia ni suka bermesra pulak dengan kanak-kanak. Dia juga sejenis anjing yang setia dan taat. Tetapi dia mempunyai kederat kekuatan yang sangat power! Tuan punya anjing ni mestilah mempunyai sikap yang tegas dan konfiden dalam mengawal anjing jenis ini. Kalau tak, anjing nilah yang akan kawal tuan dia.

Bullmastiff yang perkasa.
Canary Dog
Ia jugak dikenali sebagai Perro de Presa Canario. Agaknya mak dia dulu terkenan dengan orang Latin kot. Ia adalah sejenis anjing yang suka mendominasi. Kena ada cukup latihan penyeliaan. Kalau tak kena gaya, anjing ini akan bersikap agresif terhadap orang-orang yang tak dikenalinya atau terhadap anjing-anjing lain, termasuk anjing jiran-jiran.

Canary Dog - nama dia tak ganas langsung, macam nama burung jer.
Doberman
Anjing ni selalu keluar kat filem cerita hantu. Entah kenapa aku pun tak tau. Mungkin sebab dia suka mengilai kot. Dia adalah sejenis anjing yang garang dan agresif. Kehadirannya boleh membuatkan orang di sekeliling tak senang duduk. Dia sangat berani dan sanggup berjuang mempertahankan tuannya. Tapi dia adalah sejenis anjing yang taat setia terhadap arahan tuannya. Anjing ni selalu jugak jadi anjing polis dan anjing tentera. Tapi kalau nak buat manja-manja, gesel-gesel, ngendeng-ngendeng, lupakan ajelah. Yang itu memang dia tak sesuai.

Doberman - si anjing hantu.
German Shepherd
Sekali nengok aje mesti korang dah tau. Nama glamernya ialah Anjng Polis pasal polis suka benar ambil anjing ni bekerja untuk pasukannya. Dia ni jenis anjing yang bijak pandai dan sangat berdisiplin. Senang ditunjuk ajar. Tapi saiznya agak besar dan mengerikan. Aku dah pernah beberapa kali berselisih dengan anjing ni. Dia nampak okay je. Menyalak pun tidak. Bagi aku dia ni jenis anjing baik. Tapi kat Australia, mengikut rekodnya, ia adalah jenis anjing yang ketiga suka serang manusia. Mungkin orang Australia bau macam tulang kot.

German Shepherd - anjing polis.
Rottweiler
Mendengar namanya pun dah cukup menggerunkan. Apa lagi melihat kelibatnya yang besar gajah dan mempunyai salakan yang super kuat. Aku pernah kena salak dengan anjing ni. Dah nak terkucil jugaklah dibuatnya. Syarikat sekuriti memang suka bebenar ambil anjing ni kerja dengan depa. Tapi dengan tuan dia, aku nengok dia okay aje. Cuma dengan orang asing aje dia garang sikit. Di sesetengah negara seperti Poland, Portugal dan Ireland, anjing ni telah di-ban! Kalau tau orang Portugis takut anjing Rottweiler, mesti Sultan Melaka dan bawak anjing ni banyak-banyak nak perang dengan orang Portugis dulu.

Rottweiler - besar dan mengeriiiiiikan.
Bull Terrier
Alaaahhh. Anjing kecil molek aje. Comel pun comel. Kelakar pun kelakar. Tapi awas! Anjing inilah yang telah menggigit seorang warga emas di Subang Jaya sampai mati tak berapa lama dulu! Tuan anjing ni mestilah bersikap tegas dan dominant. Kalu jenis lembik-lembik ala-ala sotong, anjing ni memang akan buli punya. Dan anjing ni janganlah sesekali ditinggalkan bersama kanak-kanak tanpa pengawasan. Bahaya!

Bull Terrier - comel tapi ada makna.
Biar aku simpulkan sikit cerita kisah anjing ni. Nak kirakan semua anjing pun ada bahayanya. Ia jugak bergantung macam mana kita mengawal selia anjing-anjing tu. Pemilik anjing-anjing ganas janganlah cuai hingga menyebabkan anjing ni terlepas kat luar pagar rumah. Kalau dijaga rapi, mesti okay aje. Anjing jiran aku yang kejar aku masa aku budak-budak sekolah dulu, dia jenis bulu shaggy. Nama dia Bobby. Pernah budak naik basikal dikejar dan digigitnya sampai luka. Tapi tak mati budak tu. Anjing yang macam tulah yang kena selalu duduk dalam rumah. Jiran sebelah rumah aku jugak ada bela beberapa ekor anjing jenis Boxer masa dulu-dulu. Rupa anjing Boxer ni macam anjing ganas yang lain jugak cuma hakikatnya dia tidak ganas. Dia kekadang kalau berak, dia makan balik najis dia. Kekadang suka kejar ekor dia sendiri yang kontot. Dan pernah sekali dia jilat tangan aku masa aku letak tangan aku kat pagar rumah. Yiek! Kawan aku kata, itu maknanya dia suka kat aku. Yalah tu! Apa-apa pun kalau jumpa anjing atau apa saja binatang yang ganas, azan ajelah. Semua haiwan gementar bila mendengar nama Allah diagungkan. Cuma manusia aje yang tak ambil port bila mendengar azan. Renung-renungkanlah.


No comments:

Post a Comment