m y f a m i l y

m y   f a m i l y

Thursday, May 24, 2012

Mengenal anjing ganas di persekitaran anda: Anjing terlarang

Bahagian 1

Pernah tak korang terserempak dengan anjing yang garang ketika sedang berjalan bersendirian? Lepas tu anjing tu menyalak-nyalak sampai nak tercabut anak tekak kat korang. Tapi orang kata, anjing kalau kuat menyalak, sebenarnya dia tak berapa garang. Dia suka eksyen jer. Kena gertak sikit nanti dia larilah. Tapi ada anjing tu dia jenis tak banyak cakap. Cakap-cakap tak main. Itu yang lebih menyuspenkan. Pasal mungkin anjing tu anjing jenis psiko! Otak mereng. Ada pulak jenis anjng jalanan ni, dia kalau sekor-sekor dia penakut. Tapi bila dah jumpa geng sampai lima enam ekor, dia mulalah nak tunjuk samseng. Ini pun kena jaga-jaga jugak. Aku? Aku memang pernah kena salak dengan anjing. Banyak kali. Anjing jiran aku sekarang ni pun masih kerap menyalak kat aku. Anjing yang menyalak tu biasanya dia duduk dalam rumah, tak boleh keluar. Dia menyalak sebab dia tension sebenarnya. Dan aku jugak pernah kena kejar dengan anjing masa budak-budak dulu. Kali terakhir aku kena kejar anjing ialah masa aku belajar kat UTM. Masa ni dah besar dah. Bukan budak-budak lagi. Nanti aku cerita lebih detail dalam blog akan datang.


Kali ni saja aku nak sentuh pasal cerita anjing sikit pasal baru-baru ni kan ada warga emas kena serang dengan anjing sampai meninggal dunia kat Subang Jaya. Anjing yang serang dia tu jenis Bull Terrier. Tuan anjing tu lalai. Sepatutnya dia kan tau anjing jenis tu mana boleh biar terlepas kat kawasan awam. Potensi bahayanya tetap ada, walaupun dia pada zahirnya nampak jinak.

Kat Malaysia ni, ada beberapa jenis anjing yang memang telah diharamkan dari dibawa masuk. Antaranya ialah American Bulldog, Pit Bull, Akita, Japanese Tosa, Neapolitan Mastiff, Dogo Argentino dan Fila Braziliero. Aku pun tak berapa jelas kenapa anjing-anjing jenama ni diharamkan dari dibawak ke sini. Lalu aku pun buatlah kajian kat internet sikit pasal sifat-sifat anjing ni macam mana dan perihal tindak tanduknya.

Neapolitan Mastiff
Anjing ni jenis tak takut mati dan sangat prihatin terhadap keluarga dan rumah di mana ia tinggal. Dia ni jenis tak banyak sound. Tau-tau dia sergah aje dari belakang. Hwah!!! Ia sangat pandai dan suka berfikir dengan cara sendiri.  Dengan saiz badannya yang agak besar perkasa, ia mempunyai kekuatan bagaikan badak sumbu Afrika. Anjing ni jugak tak berapa mesra alam dengan orang yang tak dikenalinya. Dan sama sekali berbahaya jika dibiarkan berlegar di lingkungan kanak-kanak. Anjing ini hanya sesuai dibela oleh pembela anjing yang profesional. Kalau beginner baru nak berhasrat bela anjing ni, lupakan ajelah. Mengancam nyawa namanya.

Neapolitan Mastiff mempunyai kulit yang agak gelebeh.
Neapolitan Mastiff ni jugak mempunyai kulit yang gelebeh. Perlu selalu buat pemeriksaan doktor. Kalau tak, kutu pada badannya akan mengamuk dan mula menggigit manusia. Arrrrrgggggmmm!!! Ini teori aku aje.

American Bulldog
Anjing jenis ni sangat sosial, konfiden dan aktif. Ia boleh berinteraksi baik dengan kanak-kanak. Ia juga mempunyai otot kaki yang sangat kuat dan boleh melompat tinggi. Daya tahan sakitnya jugak agak luar biasa. Kena belasah dengan samseng jalanan pun dia masih steady lagi. Pada dasarnya dia tak berapa nak ngam dengan binatang-binatang kecil yang lain. Tapi kalau dah diasuh sejak kecil, dia akan jadi okay aje. Anjing ni jugak selalu keluar kat tv sebagai anjing yang paling popular dalam cerita kartun. Mungkin sebab rupanya yang ganas, tapi pada masa yang sama ia jugak kelakar.

American Bulldog sangat popular sebagai anjing kartun yang ganas.
Akita
Akita ialah sejenis anjing yang agak comel macam serigala yang jugak sangat setia kepada tuannya. Berbadan besar dan kuat perkasa, menyebabkan ia tak sesuai dibela oleh orang yang first time nak bela anjing. Sesetengah negara di dunia ni mengkategorikan anjing jenis ni sebagai anjing yang berbahaya. Anjing ni memang tak boleh ngam dengan anjing-anjing lain yang mempunyai jantina yang sama dengannya. Sebab tulah ia tak sesuai dibawak bersiar-siar keliling taman. Takut-takut terserempak dengan anjing lain dan mereka akan bergaduh. Anjing ni jugak terkenal dengan keberanian dan kebijaksanaannya.

Akita - anjng ni nampak comel dan macam anjng Eskimo sikit-sikit. Bahaya ke dia?
Japanese Tosa
Anjing ni jugak merupakan anjing yang berani gila. Ia sangat responsif dan prihatin terhadap arahan dari tuannya. Peliknya, ia jugak agak pendiam, penyabar dan tenang. Dia sangat sesuai dijadikan anjing untuk menjaga rumah. Dengan berbadan besar bak dinosaur, pastinya ia mempunyai kederat yang kuat. Oleh itu, tuan punya anjing disarankan melatih anjing ini betul-betul, pasal salah asuhan akan pasti mendatangkan bahaya kepada manusia, khususnya kanak-kanak.

Japanese Tosa - macam adik beradik Bulldog jugak.
Dogo Argentino
Anjing ni bolehlah dikategorikan sebagai anjing pemburu. Tapi juga dilatih untuk berlembut dengan tuannya. Ia sesuai dijadikan anjing polis dan anjing tentera pasal ia memang suka menembak menggunakan M-16 dan menaiki kereta kebal. Kenapa ia bahaya? Entahlah. Sebab ia suka pergi berperang kot?

Dogo Argentino - pandai main bola macam Lionel Messi.
Fila Braziliero
 Anjing ni sangat sesuai dipelihara untuk menjaga ladang. Dia sangat penyayang dengan tuannya, malah dengan ahli keluarga tuannya serta binatang-binatang peliharaan tuannya yang lain. Cuma satu je, dia tak suka tetamu keluar masuk rumah dia. Tetamu tu dia kira macam orang asing jugaklah. Dan kalau dia rasa macam ada orang nak mengapa-apakan tuannya, ia akan berusaha sedaya upaya untuk menjaga keselamatan tuannya dengan bersikap agresif terhadap orang asing tadi. Anjing ni perlu kerap dibawak jalan dan excercise. Kalau tak ia akan frust menonggeng dan menjadi agak bahaya.

Fila Braziliero - anjing yang besar dan gagah.
Pit Bull
Perlukah aku ceritakan lagi perihal anjing Pit Bull ni? Semua sedia maklum, anjing ni memang agak mereng sikit. Tapi lebih baik anjing mereng daripada orang  yang mereng. Mengikut rekod, dalam banyak-banyak kes orang mati diserang anjing, anjng Pit Bull nilah yang baling tinggi sekali peratusnya dikenali sebagai penyerang manusia. Ia akan bersikap sangat agresif terhadap orang yang tak dikenalinya. Ada beberapa kes, penceroboh atau pencuri habis mati lunyai dikerjakan oleh anjing Pit Bull ni. Badannya tak lah besar mana, tapi kederat dan kedegilannya sangat tinggi. Dah lama dah anjing ni di-ban di Malaysia dan beberapa negara yang lain. Ia memang sangat berbahaya jika tidak dikawal selia dengan baik oleh tuannya.

Pit Bull - sangat paling bahaya dan ganas. Serta psycho jugak gamaknya. Lihat sajalah ototnya yang macam body builder.

No comments:

Post a Comment