m y f a m i l y

m y   f a m i l y

Monday, June 8, 2020

Syauqi bertunang di Perak: Jom buat labu sayong

Bahagian 9

Dari Sayong Resort, kami bertolak ke pekan Sayong, ke kampung-kampungnya untuk melihat pembuatan labu sayong di kilang-kilangnya. Pekan Sayong memang terkenal dengan pembuatan labunya. Labu untuk menyimpan air diperbuat daripada tanah liat yang terpilih. Air yang disimpan di dalam labu sayong ini akan kekal dingin dan menyegarkan bila diminum. Kami pernah membeli dan menggunakan labu sayong ini. Cuma aku secara peribadi memang belum pernah melihat labu sayong ini dibuat dan dibentuk. Inilah misi kami pada kali ini. Ingin menambah pengalaman dan pengetahuan tentang pembikinan labu sayong.

Wanie dan Amier sedang memerhatikan beberapa biji labu sayong peninggalan Dinasti Ming.

Ini ialah sebahagian contoh labu untuk menyimpan air dingin.

Ada juga pasu kecil yang cantik diukir dan diwarna.

Bergambar dulu sebelum explore kedai ini.

Banyak hasil tanah liat yang cantik tersimpan dan terpamer.

Ini adalah sebahagian dari pasu tanah liat yang sangat cantik.

Sabriena terpikat dengan patung Mamee Monster. Juga dari tanah liat.

Sedang menyoal Sabriena tentang kraf tanah liat yang mana menjadi idamannya.

Sesampainya kami di salah satu tempat pembikinan labu sayong yang terpilih, kami berlegar-legar melihat kecantikan produk tanah liat ini yang sangat mempesonakan. Bukan saja labu air yang dihasilkan, tetapi juga pasu bunga, pinggan mangkuk dan macam-macam lagi hasil tanah liat yang dipamerkan di galeri jualan. Yang paling simple tidak ada sebarang ukiran atau warna. Yang paling complex, penuh dengan ukiran dan corak warna yang pelbagai. Memancar-mancar kecantikannya. Rambang mata kami nak memilihnya. Semuanya cantik-cantik. Kalau boleh angkut semua bawak balik KL mesti ohsem. Tapi kami tak terus membeli. Kami lebih berminat untuk melihat bagaimana labu-labu ini dibentuk dari kepalan-kepalan tanah liat.

Kami ke belakang kedai. Terlihat oleh kami seorang laki-laki yang sedang membentuk sebiji pasu dari tanah liat. Nampak macam mudah untuk menghasilkan sebuah kraf tangan. Sekejap saja sudah siap sebiji pasu kecil. Kami memerhatikan lagi dengan teliti. Memang nampak mudah. Laki-laki tersebut membenarkan kami mencuba. Memang pelawat dibenarkan mencuba untuk membuat hasil kraf dengan tanah liat menggunakan mesin putar khas. Kami tak sabar-sabar nak mencuba sesuatu yang nampaknya begitu senang untuk dihasilkan. Orang yang pertama mencuba ialah isteriku.

Melihat pakar membuat pasu tanah liat.

Ketepatan dalam membentuk menghasilkan sesuatu yang menarik.

Sangat tekun ketika bekerja.

Nampak macam mudah.

Sambil membuat pasu, brader ini turut memberi penerangan.

Semua memerhati dalam kekaguman.

Aku memerhatikan cubaan isteriku untuk menghasilkan sebuah karya dari tanah liat yang diberi. Nampak ketekunan dan kesabarannya membentuk sebiji pasu. Agak memakan masa. Tapi hasilnya boleh tahan juga. Cuma ada sedikit ketidakseimbangan dalam bentuknya. Tetapi untuk first timer, itu sudah cukup hebat. Orang yang kedua mencuba ialah Amier. Amier dipakaikan apron agar bajunya tidak kotor terkena tanah liat. Dan  misi menghasilkan sebuah pasu pun bermulalah. Agak kelam kabut juga pada mulanya. Namun dengan arahan-arahan yang diberikan olah Mamanya, akhirnya berjaya juga Amier menghasilkan sebuah pasu mini. Walau ada senget di sana-sini, tapi kira okay jugalah. Tahniah juga kepada Amier. Dan yang turut menanti untuk mencuba membentuk pasu dari tanah liat ialah Wanie, Syura, Sabriena dan aku. Sudah pasti aku tak mau kalah, kan?

Bersambung...

Isteriku ingin mencuba.

Apron telah dipakai. Lengan baju telah disingsing.

Masa untuk menerjah!

Sabriena merakam setiap gerak-geri Mamanya dalam membuat pasu tanah liat.

Memberi sepenuh fokus.

Mengimplementasi ilmu yang telah dipelajari.

Tak boleh gopoh-gopoh.

Biar lambat asal menjadi.

Tadaa! Siap sudah sebiji pasu kecil.

Boleh tahan juga hasilnya.

Amier sudah tak sabar-sabar nak mencuba.

Lets do it! Sabriena memerhatikan abangnya bertungkus-lumus membuat pasu.

Tidak semudah yang dijangka rupanya.

Kalau tekan kuat sangat, nanti dia akan penyet.

Perlu slow and steady.

Pasu Amier sudah siap.

"Lawa tak pasu bunga saya?"



No comments:

Post a Comment