m y f a m i l y

m y   f a m i l y

Saturday, October 17, 2015

Lawatan kawan teater ayah

4 Oktober 2015 - Aku baru aje balik dari menghadiri satu majlis. Tetiba ada sebuah kereta berhenti di hadapan rumah kami. Keluar dari kereta adalah orang yang memang aku cukup kenal. Kawan teater ayahku, Wak Esbat dan Abang Mat Zain. Aku memimpin tangan Wak Esbat sementara Abang Mat Zain memarkir keretanya. Setelah tetamu kuajak masuk dan duduk di atas kerusi, aku lantas ke bilik mendapatkan ayahku yang sedang berbaring di atas katil. Kupimpin ayah untuk duduk di sebelah Wak Esbat di ruang tamu.

Selalunya aku akan terus pergi dan membiarkan ayahku bersembang-sembang dengan kawan-kawannya. Tetapi kali ini aku menyertai mereka bersama-sama berbual santai. Wak Esbat telah bergerak aktif di dalam teater bersama ayahku sejak tahun enam puluhan lagi. Abang Mat Zain pula telah turut sama terbang ke Indonesia bersama ayahku pada awal 70an dulu. Waktu tu usia Abang Mat Zain baru 15 tahun. Dan aku masih di sekolah rendah.

Mereka berbual-bual pasal zaman bergiat aktif dalam teater dulu, pasal era Kg Baru, pasal usia tua dan penyakit yang mendampingi, dan macam-macam lagi. Ayahku menyuruhku mengeluarkan album gambar lama - lawatan ke Indonesia bersama Teater Keliling. Lama jugak mereka bersembang, sehinggalah jam menunjukkan pukul 6.30 petang. Wak Esbat ajak Abang Mat Zain balik. Kami bersalaman. Aku nampak betapa akrabnya mereka - orang-orang lama dalam teater.

Ayahku bersama Wak Esbat - The Java Connection.
Abang Mat Zain sedang asyik membelek album lama.
Bergambar tiga sekawan.
Abang Mat Zain, ayahku dan Wak Esbat.

No comments:

Post a Comment