m y f a m i l y

m y   f a m i l y

Friday, February 1, 2019

Tenis TTC lawan Ambank: Menanti Fashli

Bahagian 7 (Akhir)

Beberapa game telah berlangsung dan keputusannya agak sekata. Tapi sekarang aku nak bercerita sedikit mengenai kerja fotografer amatur macam aku yang tak berapa handal main kamera. Kamera pun tak canggih mana, tapi cukuplah nak ambil gambar level kengkawan. Aku berdiri hampir dengan Fashli. Mengharapkan Fashli membuat interception bola, main volley, buat overhead smash atau paling tidak pun stretch badan to the limit untuk capai bola pakai reket. Lama aku tunggu untuk aksi dahsyat itu berlaku. Tapi setiap kali bola dipukul, perginya ke base line, jauh dari Fashli. Yang aku dapat hanyalah gambar Fashli membongkok dan bersedia, tapi tanpa aksi. Kalian lihatlah sendiri.

Penantianku bermula di sini.
Sepuluh minit kemudian.
Sejam kemudian.
Sehari kemudian.
Dua minggu kemudian.
Tiga bulan kemudian.
Bola terlepas dari capaian.
Menanti lagi dengan sabar.
Macam ada bola nak datang aje.
"Mari-mari-mari bola. Aku dah bersedia."
"Ya! Dia semakin dekat!"
"Alamak! Dah jauhlah pulak!"
Apa kan daya. Terpaksa menanti lagi.
Walaupun penantian itu amat menyeksakan. Hu hu hu...
Memang ada bola yang datang.
Tapi kesemuanya berlalu pergi menjauh.
Akhirnya Awee datang membantu.
Bersama mereka menanti bola datang.
Duo menanti di jaring.
Fashli dan Awee sedang shuffle sambil bermain tenis.
Lets call it a day.
Aku menanti sangat lama untuk Fashli bertindak agresif, ganas, buat stunt, terbang-terbang macam cerita kungfu, buat aksi somersault macam parkour. Tapi itu semua tak kunjung tiba. Akhirnya aku bosan dan terus duduk di bangku penonton menyaksikan perlawanan sambil menyokong Team TTC. Ok. Cukup cerita pasal aku dan fotografi.

Pada sesi ini aku dapat main tiga set. Puas hati aku, walaupun kesemuanya kalah. Hahaha... Ya! Semua kalah. Partner dengan Ashraf kalah 4-6. Partner dengan Lengchai kalah 2-6. Partner dengan Fashli kalah terus 0-6. Tapi aku tak kisah. Aku cuma nak main game aje. Jarang hujung minggu dapat  main game sampai 3 set. Tapi game yang aka main tu tak dikira official. Sebaliknya dikira sebagai friendly semata-mata. Mr President Ashraf declare keputusan muktamad adalah seri - Team TTC 4, Team Ambank 4. Seri 4-4. Yeah! Terima kasih kepada Team TTC kerana menjemput aku mewakili TTC. Terima kasih Team Ambank kerana mengajak kami berentap demi persahabatan. Ada kesempatan lain, kita berentap lagi.

T A M A T

Lengchai dan Ashraf menjadi juri profesional.
Line umpire sedang bertugas.
Peminat-peminat kacang Ngan Yin.
Abang Halim suami isteri terhibur dengan persembahan para pemain.
Agak kelakar bagaikan Maharaja Lawak Mega.
Tetapi ending-nya agak menyedihkanlah pulak.

No comments:

Post a Comment