m y f a m i l y

m y   f a m i l y

Thursday, May 10, 2018

PRU-14: Malaysia memilih 2018

9 Mei 2018 - Akhirnya hari yang ditunggu-tunggu seluruh rakyat Malaysia pun tiba. Hari membuang undi. Memilih kerajaan pujaan. Memilih wakil rakyat. Memilih warna. Memilih logo. Memilih bendera. Memilih karaktor paling berwibawa. Keluarga kami tidak terkecuali. Setelah sarapan pagi, menu nasi lemak international buatan sendiri, kami terus masuk ke dalam kereta, menuju ke Sekolah Menengah Dato' Ahmad Razali, ke tempat kami membuang undi. Kami keluar rumah tidaklah awal sangat. Sekitar jam 9.15 pagi. 

Sesampai di kawasan mengundi, aku lihat bersusun kenderaan parkir di tepi jalan. Aku turunkan dulu seluruh keluargaku di pagar sekolah sebelum beredar mencari tempat parkir yang strategik. Pusing punya pusing, berlegar-legar di sekitar kawasan, akhirnya aku terjumpa satu lokasi yang agak terpencil untuk meletakkan keretaku. Lokasi itu sangatlah jauh dari tempat mengundi. Aku terpaksa naik kapalterbang satu trip. Lepas tu naik bas ekspres sejauh 15 kilometer. Ambil Uber. Barulah sampai ke tempat pembuangan undi. Memang jauuuuuh betul perjalanan aku.

Inilah Sekolah Menengah Dato' Ahmad Razali - tempat kami mengundi.
Beratur di Saluran 3, Blok C.
Beratur di Blok B lagi panjang.
Yana pertama kali membuang undi.
Aku terus beratur untuk memastikan saluran yang telah ditetapkan untukku. Beratur kat sini tak panjang sangat. Sekejap aje dah selesai. Aku kemudiannya diarahkan untuk ke Saluran 3, Blok C bangunan sekolah untuk beratur. Aku pun berjalanlah ke arah Blok C dengan selamba dan senang hati. Menjangkakan barisan itu pendek dan proses pembuangan undi akan berlangsung pantas. Alangkah terkejut beruknya aku, apabila terlihat barisan yang sangat panjang yang perlu aku ikuti. Kalau mengikut perkiraan aku, barisan di Saluran 3 adalah sepanjang kira-kira 18 kilometer. Panjang tuuuuu!!! Aku bagai nak pengsan. Nasib baiklah aku bawak tong oksigen bersamaku untuk kusedut. Aku cuba menenangkan diriku dengan banyak beristighfar sambil membuat regangan otot. Dan aku pun berdirilah dalam barisan dalam keterpaksaan.

Kena naik turun tangga sebelum sampai ke destinasi.
Yana sangat teruja. Isteriku pun begitu juga.
Bayangkan betapa jauhnya nak kena beratur. Pintu masuk ke dalam dewan undi nun di hujung sana.
Pergerakan pengundi yang berbaris sangatlah perlahan. Bagaikan siput yang patah kakinya. Lama sungguh aku berbaris dan menunggu. Hampir seminggu jugaklah kami berbaris menanti giliran untuk menbuang undi. Kaki dan lutut kami sampai sakit-sakit dan sengal-sengal dan membengkak. Ada yang terus berkhemah, bawak kerusi malas, bawak katil, bawak makanan, agar penantian pada hari itu lebih santai dan selesa. Sesekali mataku melihat ke arah jam pada telefon bimbit. Alamak!! Dah nak pukul 5.00 petang! Takut jugak kalau aku tak sempat untuk membuang undi. Pada jam 4.59 59 saat, aku pun melangkah masuk ke dewan pembuangan undi. Ahhhhh.... Lega aku. Sempat jugak aku masuk ke dalam. Aku hulurkan kad pengenalanku. Namaku dibaca kuat oleh petugas. Jariku dicelup ke dalam botol dakwat berwarna ungu selama kira-kira dua jam untuk memastikan ia sudah sebati dengan dakwat. Setelah jariku dikeluarkan, barulah aku diberikan dua keping kertas undi. Satu untuk Parlimen Ampang. Dan satu lagi untuk DUN Bukit Antarabangsa.

Kami dah selesai menunaikan tanggungjawab.
Ibuku tidak terkecuali. Turut membuang undi.
Bersiap sedia untuk pulang.
Aku pun ke kotak undi. Bila aku buka kertas soalan, alangkah terkejutnya aku! Itulah soalan yang paling susah yang pernah aku jumpa. Lama aku berfikir di kotak undi. Tak tahu nak pangkah yang mana. Bagiku soalan ini memang agak 'tricky'. Aku tak sempat pulak nak ulangkaji sebelum hari pembuangan undi. Setelah hampir empat jam berfikir, akhirnya aku pun pilihlah satu jawapan yang aku rasa paling tepat. Dan berharap aku akan mendapat markah penuh nanti.

Bersama ibuku. Ibuku beratur di saluran warga emas. Sekejap aje dah selesai.
Kami semua sudah! Anda bagaimana?
Anak-anak saudaraku, Farid dan Yana mengundi untuk kali pertama. Mereka sangat teruja. Dan kami membiarkan mereka membuat keputusan sendiri dalam pemilihan ini. Aku tidak akan mengulas lanjut soal siapa yang menang dan siapa yang kalah. Itu ada tertulis di mana-mana saja dalam internet. Kalian carilah sendiri. Puas hati kami setelah berjaya menunaikan tanggungjawab kepada negara. Kini tinggal bertawakal dan berdoa agar segalanya berkesudahan dengan baik.

Malaysia tanah airku!

Semua yang menbuang undi.
Syahmie belum cukup umur untuk mengundi. Dia menolong tolak kerusi roda neneknya.
Jari telunjuk kiri yang baru dicelup dakwat - ungu warnanya.
Setelah beberapa jam, warna jari bertukar menjadi kehitaman.
"All for one, and one for all!"

No comments:

Post a Comment