m y f a m i l y

m y   f a m i l y

Saturday, May 12, 2018

PRU-14: Cara menghilangkan dakwat di jari

11 Mei 2018 - Seluruh rakyat Malaysia telah pun selesai memilih pemimpin pada 9 Mei 2018 lalu. Syarat sebelum membuang undi ialah mencelupkan jari telunjuk ke dalam botol dakwat, agar tiada berlaku sebarang kesangsian soal siapa yang sudah atau belum mengundi. Dakwat yang melekat pada jari pada awalnya berwarna keunguan. Lama-kelamaan ia menjadi gelap, semakin kehitaman, bagaikan tidak mungkin dapat dihilangkan.

Di sini aku ingin memberikan 9 langkah mudah cara untuk menghilangkan dakwat yang degil ini:

Jari telunjuk yang semakin kehitaman setelah tiga hari dicelupkan dengan dakwat.
Langkah 1: Sapukan sedikit kicap pekat sebarang jenama bagi menimbulkan keserasian di antara warna hitam pada jari dengan alam sekitar.


Langkah 2: Taburkan serbuk perasa sebarang jenama agar jari menjadi lebih berperisa dan lebih menyelerakan untuk dicuci nanti.


Langkah 3: Lumurkan pada jari sedikit sos tomato. Kemasaman tomato akan melancarkan perjalanan darah pada urat-urat di jari. Dan ini akan memudahkan proses menyah kotoran yang melekat pada jari.


Langkah 4: Ambil sedikit ubat gigi. Gunakan berus gigi bagi memberus jari tadi sehingga semua kotoran menjadi semakin menipis dan memutih bagaikan sebaris gigi yang baru diberus.


Langkah 5: Masukkan jari tadi ke dalam ketulan ais. Ini dinamakan proses pembekuan sel-sel kotoran. Apabila sel-sel kotoran membeku, sel-sel darah putih pada jari akan mula mengumpul dan bertindak balas bagi membuang segala toksin yang ada pada kotoran di jari.


Langkah 6: Sapukan sedikit syampu sebarang jenama bagi memberikan unsur-unsur rebonding pada jari yang sudah mulai mengecut akibat terkena ais tadi.


Langkah 7: Letakkan sedikit cecair pelembut sebarang jenama bagi melembutkan kesan dakwat pada jari. Jika kesan dakwat sudah lembut, maka lebih mudahlah ia untuk disingkirkan secara total.


Langkah 8: Bakar jari telunjuk pada api lilin selama sekurang-kurangnya 25 minit untuk mencairkan lemak-lemak tepu yang terbentuk akibat proses yang dilakukan terdahulu. Pembakaran ini perlulah dibuat secara rata dan menyeluruh agar kesan dakwat benar-benar telah hangus dan menghitam.


Langkah 9: Akhir sekali, rendam jari ke dalam cecair peluntur sebarang jenama selama beberapa minit. Gosok-gosokkan untuk seketika. Dan anda akan dapati kesan dakwat semakin memudar dan mencair. Ulang langkah ini untuk beberapa kali sehingga kesan dakwat benar-benar hilang.


Setelah kesemua 9 langkah ini dilaksanakan, anda akan dapati jari menjadi semakin memutih dan bersih. Cubalah ikuti 9 langkah mudah ini. Pasti anda akan berpuas hati dengan hasilnya. Sekiranya ia tidak mendatangkan hasil sepertimana yang diharapkan, anggaplah ini semua sebagai satu FAKE NEWS!

Sekian.

Jari sudah semakin memutih.

1 comment:

  1. he he lepas 3 hari dia akan menghilang secara berperingkat peringkat

    ReplyDelete