m y f a m i l y

m y   f a m i l y

Thursday, June 23, 2016

Majlis perkahwinan di Finas

24 April 2016 - Kami dapat jemputan untuk ke Finas. Tak! Kami bukannya artis. Bukan pelakon. Bukan penyanyi. Bukan pelawak. Bukan selebriti. Kami orang biasa-biasa aje. Dan yang menjemput kami tu pun bukannya orang popular. Bukan top star. Bukan orang glamer. Cuma kawan pejabat wife aku aje. Dia mengahwinkan anak. Jadi kami pun datanglah. Dan itulah kali pertama kami sampai kat Finas, yang letaknya taklah jauh sangat dari rumah kami.

Amier tengah makan dengan sangat berselera sekali.
Isteriku baru aje habis makan.
Sabriena kalau makan memang lambat. Pasal dia suka main-main sambil makan.
Sabriena menjeling ke arah makanan.
Suasananya agak berlainan. Malah juadah utamanya jugak tak biasa kami jumpa. Makan nasi minyak dengan ikan keli. Aku pulak memang suka ikan keli kalau digoreng dengan cili. Walaupun padanannya agak aneh, namun kombinasinya agak mencengkam kalbu. Memang enak terasa di tekakku. Licin licap aku makan juadah yang kuletakkan di dalam pingganku.

Aku jugak secara kebetulan bertemu dengan kawan lamaku, Azhar yang aku kenal sewaktu aku bekerja di Setiawangsa. Sewaktu aku masih bujang. Kami pergi memancing bersama-sama, panjat bukit menuju Empangan Klang Gate bersama-sama. Memang kami agak rapat dulu. Seronok dapat berjumpa dengan Azhar.

Nasi minyak dengan lauk ikan keli sambal.
Mengaminkan doa yang dibacakan oleh ustaz.
Setelah makan dan bersalaman, kami pun minta diri. Punyalah nak cepat, sampai gambar tuan rumah pun aku tak sempat nak ambil. Kami singgah sejenak di jambatan di pintu masuk Finas. Ada sungai kecil. Tetapi airnya agak jernih. Ternampak kelibat ikan tilapia berekor merah berenang-renang dengan bebas. Saiz ikan-ikan itu sekitar sebesar tapak tangan. Gerrrrraaaammmmm sungguh aku melihatnya. Terketar-ketar tanganku bagaikan pesakit parkinson. Kalaulah aku bawak joran dan umpan. Kalaulah dapat aku lontarkan kail bersalut cacing ke dalam air. Kalaulah... Sudah pasti best. Dah lama sangat aku tak pergi memancing. Port yang macam ini memang selalu menjadi idamanku. Di satu sudut sungai yang lain, ada dua orang lelaki sedang memancing ikan. Menambah keinginanku untuk menyertai mereka dalam operasi memburu ikan. Ops Nelayan!

Dah cukup puas menjamu mata melihat keindahan alam, kami pun terus bergerak pergi dari situ. Kalau ada rezeki, boleh ke sini lagi. Kali ini bukan sebagai tetamu, tetapi sebagai nelayan kota!

Sungai kecil yang merumahkan ikan-ikan tilapia.
Ada kalanya aku terlihat kelibat ikan temoleh, kelah, tengas, begahak, kelabau dan tengalan. Oh! Itu hanya imaginasiku saja rupanya.
Berlatar belakangkan bangunan Finas.
Masa ni cuaca sangat panas.
Kami nak cepat-cepat balik dan berehat di rumah.
Tetapi anak-anak maintain happy aje.

No comments:

Post a Comment