m y f a m i l y

m y   f a m i l y

Friday, June 17, 2016

Amier dapat Tali Pinggang Diraja Taekwondo

21 Mei 2016 - Ingat lagi tak kisah Amier dengan jurus taekwondo nya? Akhirnya pada hari ini, di tarikh ini, ada grading yang pertama buat Amier untuk memperolehi Tali Pinggang Diraja - Tali Pinggang Kuning. Pendaftaran dan bayaran RM50 telah dibuat seminggu lebih awal. Nama Amier telah dicatat sebagai salah seorang calon yang akan menduduki grading Tali Pinggang Kuning.


Amier dengan tumbukan Naruto Shippuden-nya.
Lower section outer block.
Penumbuk Muhammad Ali (Al Fatehah).
Bersiap siaga untuk menghadapi segala kemungkinan.
Memasang kuda-kuda sebelum membuat tumbukan padu.
Seminggu sebelum grading, Amier telah berlatih dengan penuh gigih aksi-aksi taekwondo versi Korea Selatan, Korea Utara, Jepun dan China. Instructor Amier telah mencurahkan segala ilmu taekwondo yang wujud di atas muka bumi ini kepada Amier. Tetapi mendapati tendangan Amier masih pada tahap yang kurang bagus untuk dinilai. Maka instructor suruh Amier berguru dengan master-master dan sifu-sifu yang lain untuk mendalami ilmu taekwondo yang ultimate. Maka aku dengan susah payah telah membawa Amier berjumpa dengan Datuk Jackie Chan dan Tan Sri Jet Li. Mereka telah mengajar teknik tendangan yang paling dahsyat yang kemudiannya telah diterapkan dalam seni bela diri taekwondo.

Ketika menanti instructor menyampaikan keputusan grading.
Nama Amier dipanggil. Keputusan dinyatakan.
Pada hari grading sebenar yang telah diadakan di Dewan SK Ampang, aku duduk di luar memerhatikan aksi Amier menurut arahan instructor. Nampak gayanya pergerakan tumbukan Amier agak kemas. Kemudian instructor suruh buat aksi tendangan pulak. Tendangan Amier semakin baik. Malah salah satu tendangan yang dibuat Amier sangatlah hebat, sampai pecah siling dewan dibuatnya. Wah! Dahsyat tu!! Aku sangat konfiden, yang kali ini sudah pasti Amier dapat melepasi tahap ini dan beroleh tali pinggang kuning.

Dua minggu setelah grading, instructor mengumumkan keputusan grading. Satu-satu nama dipanggil. Setelah lama menanti, akhirnya nama Amier pula yang dipanggil. Amier menyahut, "Yes Sir!" Lantas Amier berdiri. Instructor berkata, "Lulus." Kawan-kawan bertepuk tangan. Boleh dikatakan, kesemua yang hadir grading lulus ke tahap yang selanjutnya. Tahniah kepada semua. Dan tahniah khusus kepada Amier. Semoga ini akan boost Amier punya morale untuk turut cemerlang dalam lain-lain hal juga, termaksuklah pelajaran di sekolahnya.

Yargkhhh!!!

Instructor memanggil nama pelatih dan memberi tahu keputusan grading.
Amier bangga dengan tali pinggang Diraja-nya.
Aksi seorang juara.
Berwajah macho dan menggerunkan pihak lawan.
Wajah bengis bak singa lapar di padang pasir Afrika.
Amier - the yellow belter.

No comments:

Post a Comment