m y f a m i l y

m y   f a m i l y

Monday, June 20, 2016

Exora mati di tengah jalan

9 Jun 2016 - Hari tu memang aku apply cuti pasal nak bawak wife aku jumpa doktor kat Hospital Ampang Puteri dan klinik di KL Sentral. Memang ada follow up appointment. Tetapi pada pagi tu kami dapat panggilan telefon dari salah seorang sepupuku, menyatakan salah seorang pakcik kami, Wak Ros sedang tenat di ICU Hospital Selayang. Jadi kami anak-beranak termasuk ibu dan anak saudaraku bergegas ingin ke sana untuk menziarahi Wak Ros yang sedang terlantar sakit di hospital. Kami semua berhimpit naik satu kereta, Proton Exora.

Farid sedang menghubungi bomba, polis, ambulan dan JPAM.
Wanie kena ikut lori tunda.
Lori tunda tiba setelah aku call.
Masa tu jalan tak berapa sesak. Kami ikut Jalan Ulu Kelang dan MRR2. Sampai kat kawasan Taman Melati tiba-tiba enjin kereta kami mati. Aku terus bagi signal untuk ke tepi. Nasib baik ada satu kawasan lapang yang membolehkan aku park kereta kat tepi jalan. Memang enjin dah tak boleh dihidupkan lagi. Aku lantas call lori tunda bawah insuran kereta. Anak buahku, Farid call kawan dia suruh jemput kami yang tersadai. Lebih setengah jam kami menunggu sebelum lori tunda dan kawan Farid tiba hampir serentak. Memandangkan kereta tak dapat memuatkan kesemua penumpang, maka aku, Wanie dan Amier terpaksalah ikut lori tunda untuk ke Ampang.

Lori tunda menghala ke bengkel kereta yang dekat dengan rumah kami. Yang lain meneruskan perjalanan ke Hospital Selayang. Di bengkel, foreman check kereta. Memang sah timing belt putus. Habis rosak komponen dalam enjin blok. Bila aku nengok milage, dah melebihi 120,000 kilometer. Dan sekali pun timing belt tak pernah ditukar. Patut dalam sekitar 80,000-90,000 dah kena tukar. Aduh! Lesson learned the hard way. Termenung aku memikirkan belanja nak repair kereta Exora tu. Tak apalah. Hikmahnya pasti ada. Alhamdulillah.

Wanie kena naik atas lori.
First time Wanie naik lori tunda, and she was happy.
Okay, kami on the way to Ampang.

No comments:

Post a Comment