m y f a m i l y

m y   f a m i l y

Tuesday, April 22, 2014

Pekena burger bakar di Kajang

16 Februari 2014 - Suatu petang Ahad, kami hantar Wanie balik ke asrama di Kajang. Lepas hantar Wanie, kami pun pergilah ke gerai berhampiran untuk beli buah berangan. Sementara tunggu brader yang jual tu selesai berangan-angan, dan selesai memasak buah berangan dalam kuali, kami singgah kejap cari minuman. Yana yang kebetulan ikut kami, kata ada abc sedap di situ. Jadi kami pun pergilah order abc semangkuk sorang. Bila kami makan, taklah sehebat yang kami jangkakan.

Gerai burger bakar ni sangat bersih dan kemas.
Kami ternampak pulak ada gerai jual burger bakar. Nama gerai tu ialah Burger Bakar Abang Burn. Yana kata burger dia sedap jugak. Jadi aku pun teruslah meluru ke gerai tu dan nak buat order. Tapi brader burger tu cakap, gerai dibuka pada pukul 5 petang. Masa tu baru pukul tiga lebih. Ada dekat sejam lebih jugaklah kami kena tunggu kalau nak makan burger tu. Setelah bermesyuarat tergempar, kami putuskan untuk tunggu sampai gerai dibuka. Sementara tu kami pergi order makanan kat gerai lain. Aku order mi rebus kambing. Baunya semerbak. Rasanya boleh tahan jugak. Pelik tetapi benar. Perisa kekambingannya bagaikan menyaluti lidah dan tekakku dengan jus embekan kambing gurun dari Banjaran Himalaya. Itu yang buat aku kagum dengan keenakannya. Tapi lain orang lain lidahnya. Mungkin orang lain tak sependapat dengan aku.

Gerai burger ni bukak waktu petang sampai malam aje.
Abc dah habis. Mi rebus kambing pun dah selesai. Aku terus ke gerai yang jual buah berangan tadi. Yes! Buah berangan pun dah siap digoreng. Aku bayar RM10 kat brader tu. Lalu aku kembali ke meja makan. Masih menanti jam lima petang. Aku nengok para pekerja di gerai burger sedang sibuk menyediakan bahan-bahan untuk membuat burger bakar yang sempurna.

Tik tik tik! Tepat jam 5 petang. Dan tetiba aje penuh manusia sejagat yang datang entah dari mana mememenuhi ruang beratur ke gerai burger bakar. Aku ingat aku boleh berbaris paling depan. Akhirnya aku telah terpelusuk ke belakang. Bila ditanya budak burger yang jaga kaunter, dia kata belum boleh bukak lagi. Sebabnya, ada lagi bahan yang belum cukup. Jadi kami pun tunggulah lagi. Pembeli yang lain nampakanya macam dah putus harap atau dah tak sabar menanti. Jadi mereka pun beredar. Sedangkan aku masih bersemangat nak membeli burger bakar yang diberitakan terhebat pada alaf ini. Aku cepat-cepat ambil ruang paling hadapan.

Burger dibakar dengan sangat teratur dan sistematik.
Bila kaunter dibuka aje, aku terus order, "Mamak! Kasi burger bakar lima ketul!" "Tapi kami bukan mamak. Kami budak Melayu asli", kata salah sorang dari mereka. "Tau... saja je nak bagi gempak sikit. Keh keh keh..." Aku tak perlu menunggu lama. Lima burger bakar siap dibungkus. Kami cuma makan burger tu bila sampai di rumah. Baunya memang sedap. Dan rasanya... Rasanya... Rasanya... Bersambung minggu hadapan. Sekian terima kasih.

Para pekerjanya sangat berdedikasi.
Okay-lah, okay-lah. Aku tak jadi bagi tau minggu depan. Aku akan bagi tau rasa dia sekarang jugak. Rasanya memanglah sedap, tapi tak sesedap Burger Bakar Wangsamaju. Pasal tulah kalau nak beli burger bakar kat gerai Wangsamaju, kena beratur sangatlah panjang. Siap kena ambil nombor giliran lagi. Dan perlu menanti berjam-jam lamanya. Macam tulah kisah burger aku kali ni. Sekian.



No comments:

Post a Comment