m y f a m i l y

m y   f a m i l y

Friday, April 18, 2014

Taufiq dah bergelar suami: Gabungan dua keluarga

Bahagian 2 (Akhir)

Setelah puas dan penat berjalan pada kelajuan yang sangat perlahan, akhirnya Taufiq dan isteri sampai juga di atas pentas peraga. Lantas duduk bertakhta di atas pelamin cantik. Tetamu yang datang bagaikan terpukau seketika, dan lalu kesemuanya membuka mulut tercengang dalam tempoh yang sangat lama. Lalat-lalat yang berterbangan sempat masuk dan keluar balik dari mulut para tetamu. Dan para tetamu masih membesarkan rongga mulut dalam keterujaan.

Taufiq melangkah masuk bagaikan Sultan Melaka zaman Parameswara dahulu kala.
Pengantin semakin menghampiri pentas berpelamin.
Final touch-up pada wajah pengantin.
Selesa berdua di atas pelamin.
Pengantin yang dikagumi orang ramai.
Wajah pengantin berseri-seri bak Inner Shine.
Masih di pelamin, walaupun perut dah sangat lapar.
Sejurus pengantin duduk di pelamin putih, doa berkah dan selamat dilafazkan al-ustaz. Para tetamu lantas mengaminkan doa. Amin. Semoga jodoh pengantin berpanjangan sampai ke jannah. Semoga kehidupan pengantin penuh berkat dan harmoni. Semoga segala kebaikan di dunia dan di akhirat sentiasa mendampingi pengantin. Amin ya rabbal alamin.

Ustaz membaca doa. Mula-mula berdoa supaya mikrofon dapat berfungsi dengan baik.
Kemudian berdoa buat kebaikan pengantin.
Pengantin dan pengapit mengaminkan doa yang dibacakan.
Masih berdoa. Amin.
Kek kahwin yang simple, tapi menarik.
Wak Ros dan Wak Bun turut berdoa.
Anak-anak sepupuku.
Mendoakan untuk anak dan menantu, dan mendoakan untuk abang dan kakak ipar.
Berdoa anak-beranak.
Anak-anak sepupuku lagi.
Setelah kami makan dan bersembang dengan saudara-mara yang ingin bersembang, kami duduk menjadi penanti di muka pintu dewan. Kak Long isteriku kata dia nak datang. Mungkin tiada sesiapa yang dikenalinya di dewan itu, melainkan kami. Pakcik Tahar memang ada menjemput adik-beradik isteriku - kesemuanya. Aku pulak yang sentiasa mendampingi kameraku, kerap keluar dan masuk dewan. Melihat sebarang kemungkinan ada berlakunya insiden yang boleh dirakam dengan kamera.

Bersama Makcik Mini.
Masih bersama Makcik Mini di luar dewan.
Bapa pengantin bersama Pakcik Bardan. Sepupu dengan wajah seiras.
Kak Long dan Suraya melangkah masuk.
Yang sulung dan yang bongsu.
Setelah seketika menanti, akhirnya Kak Long tiba juga dengan Abang Zai dan Suraya. Kami temankan mereka makan. Waktu tu pengantin pun sedang makan jugak. Tapi aku agak kehairanan. Kenapa pengantin dapat makan ayam golek sekor. Meja kami tadi tak ada pun. Pengantin dapat makan buah-buahan berhias. Kami cuma dapat makan buah tembikai potong tiga segi. Tapi yang paling aku tak tahan sekali bila pengantin dapat makan udang panjat Gunung Everest, errr... maksud aku panjat nanas. Aku siap komplen kat budak caterer. Dia kata makanan spesel tu dibagi pasal yang pakai macam raja-raja tu adalah Raja dan Permaisuri Sehari. Setelah dihurai panjang lebar oleh budak caterer, barulah aku faham dan berpuas hati.

Pengantin happy pasal akhirnya mereka dapat makan.
Tak sabar-sabar nak menjamu selera.
Ayam panggang dan udang panjat nanas. Mmmmm... sedapnya!
Pelayan mencedokkan nasi untuk pengantin.
Masa ni makan kena control.
Keluarga Muhaimin.
Makcik Linda dan cucunya.
Kak Long, Abang Zai dan Suraya sedang menjamu selera.
Sedap sungguh lauk ini.
Apabila tiga pupu bersua muka.
Aku kacau Amier pasal dia tengah moody.
Kami bergerak pulang setelah Kak Long dan Abang Zai pulang. Kami perlu pergi ke satu lagi jemputan kahwin kat Risda. Jiran kami kahwinkan anak bujang mereka. Tapi sebelum ke sana, sempat jugak kami singgah melihat Zila dan Ardi dengan baby boy mereka yang baru dilahirkan. Sebelum kami berlalu, sempat jugak kami mendengar pengantin memberikan ucapan kepada hadirin. Aku dah tak ingat apa yang diungkapkan. Apa-apa pun, tahniah buat kedua mempelai yang diraikan.

Masa untuk berkaraoke.
Lagu pilihan: Aku Yang Dulu Bukanlah Yang Sekarang.


No comments:

Post a Comment