m y f a m i l y

m y   f a m i l y

Tuesday, August 20, 2013

Bumper keretaku yang sakit

Kami baru aje pulang dari hospital setelah melawat ibuku yang terlantar di wad Hospital Ampang kira-kira sebulan yang lalu. Secara tak semena-mena, sebuah motor kapcai yang ditunggang oleh seorang anak muda keturunan Cina melanggar keretaku di bahagian sisi depan. Aku terkejut beruk! Sebijik macam beruk terkejut. Namun tidak seorang pun di antara kami yang cedera. Tapi bumper hadapan kereta Proton Wira ku terus jatuh tertanggal dan terkulai layu. Aku terpaksa memberhentikan keretaku. Anak muda tadi turut memberhentikan motor yang ditungganginya.

Kereta Wira burukku bersulam tali.
"Alamak boss! Bumper sudah tanggal laaaa... Tak boleh sambung balik laaaaa..." Pemuda Cina tadi agak suspen melihat tingkahku yang bagai The Incredible Hulk. Tapi persepsinya terhadap aku meleset sama sekali. Aku tak marah langsung. Aku cuma cari seutas tali atau dawai di tepi jalan untuk mengikat bumper yang jatuh tadi. Kami jumpalah jugak beberapa utas tali rafia yang sesuai untuk digunakan. Dengan penuh kepayahan, aku mengikat bumper keretaku kepada badan kereta. Pemuda Cina tadi turut membantu tanpa perlu aku menyuruh-nyuruh.

Tali rafia kuning dianyam begitu rapi dan teliti.
Setelah mengikat tali, aku rasa kereta Proton Wira burukku nampak lebih indah dan berseri pulak. Dan kini trend dan design macam ni telah menjadi ikutan anak-anak muda di seluruh Malaya. Malah dengar ceritanya, pemandu-pemandu F1 pun ada yang berminat nak ikat bumper kereta yang macam aku buat tu. Sebelum beredar, sempat jugak aku memberi kata-kata nasihat kepada pemuda Cina tadi:

"Wahai anak muda! Jika menunggang motor, hendaklah kamu berhati-hati agar tidak terlanggar kereta lagi. Topi keledar hendaklah dipakai sepanjang masa, tak kira panas ataupun hujan. Sekian terima kasih". Anak muda tadi terus insaf dan berjanji tidak akan melanggar kereta Wira ku lagi. Dia mungkin akan langgar kereta lain pulak. Mungkin kereta Mercedes. Mungkin jugak kereta BMW.

Sungguh indah dan cantik hiasan riben pada bumper keretaku ini.

No comments:

Post a Comment