m y f a m i l y

m y   f a m i l y

Wednesday, March 7, 2018

Tenis di Duta dua beranak

4 Mac 2018 - Minggu ini kelab tenis TTC yang aku anggotai tak buat booking court kat Taman Tasik Titiwangsa. Jadi pada hari Sabtu petang, aku call lah pejabat Kompleks Tenis Jalan Duta nak tempah gelanggang. 

"Hello. Hari Ahad ni ada court kosong?" tanya aku santun.

"Inche, esok court sudah punuh. Ada tunamen. Itu ATP, WTA, sumua ada. Grand Slam pun ada juga," balas petugas kaunter yang berketurunan India itu.

"Ok, tak apalah," jawabku hampa.

Aku cuba hubungi Hanafi, kot-kot dia ada main tenis pada hari Ahad nanti. Bolehlah aku tumpang sekaki. Mesejku melalui whatsapp tidak dibalas. Aku berfikir sejenak. Aaaahhhh! Tak kisahlah. Esok nanti aku akan ajak Syahmie ke Titiwangsa dan redah aje mana-mana court yang kosong. Kami akan main di situ sampai penyewa court datang.


Main tenis anak beranak.

Di Titiwangsa, kereta penuh parking di mana-mana. Aku kena park jauh sikit dari tempat biasa. Dari jauh aku nampak ada court kosong di sebelah hadapan. Wajahku mula mempamerkan ceria. 

"Jom Amie. Jom kita serang court yang kosong tu," ajak ku.

Tanpa membuat regangan otot, kami terus mencapai reket dan memulakan permainan ringan-ringan. Tak sampai pun sepuluh minit kami bermain, si penyewa gelanggang pun datang masuk menghampiri kami. Alamak! Aku ajak Syahmie beredar. Sempat jugak aku menegur sapa si penyewa tadi dengan senyuman.

Otakku tak putus-putus berfikir. Aku capai telefon bimbit. Aku call lagi Kompleks Tenis Jalan Duta. Tanya soalan yang sama seperti semalam - ada court kosongkah? Kali ini responnya berbeza. Court kosong ada! Apa lagi, aku pun cakaplah aku nak sewa dari jam 9.00 pagi sampai jam 11.00 pagi. Aku cuba juga ajak beberapa teman tenis ku untuk bermain sama. Tapi masing-masing ada urusan lain. Jadi aku bermain berdua ajelah dengan Syahmie. 

Kami main tenis dengan rentak yang sangat perlahan. Tak beria-ia nak mengejar bola. Main sekejap, duduk rehat. Santai-santai. Aku main satu set dengan Syahmie. Aku menang 6-4. Saja nak bagi Syahmie praktis pukulan tenisnya. Kira-kira jam 10.40 pagi, kami mula beredar dari situ. Hatiku puas dapat main tenis. Tapi jauh di lubuk hatiku, aku lebih puas dapat beriadah bersama anakku Syahmie dalam sukan yang sama-sama kami minati. Ini akan menjadi kenangan panjang buat aku dan Syahmie. Sudah tentu!

Syahmie dengan gaya tersendiri.

2 comments:

  1. Macam mana nak tempah court jalan duta? Ada number tel?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kompleks Tenis Jalan Duta
      Tel: 03-6201 0560
      Call any time. Booking, main dulu, baru bayar.
      Kalau nak cancel booking kena dalam masa 24 jam. Kalau tak, takut kena black listed. Selamat bersukan!

      Delete