m y f a m i l y

m y   f a m i l y

Saturday, March 17, 2018

Krisis air melanda Selangor

8 Mac 2018 - Selangor dilanda krisis air lagi! Tapi cuma sebahagian saja. Tapi sebahagian tu termasuk kat kawasan rumah aku. Tapi biasanya ada lori Syabas bawak air untuk penduduk. Tapi kali ni lori tu tak datang pulak. Yang lebih menyulitkan adalah tempoh ketiadaan air tu dijangka selama kira-kira 6 hari - bermula hari Selasa 6 Mac sampailah hari Ahad 11 Mac. Tapi nasib baik juga perkhabaran ini telah kami terima agak awal jugak. Lalu kami pun mulalah menyimpan air sebanyak mungkin. Semua tempayan, kolah, baldi, besen, botol air, dan tangki kami penuhkan dengan air. Bukan itu saja, semua mangkuk, gelas, cawan, sudu dan senduk, pun kami isi dengan air jugak. Malah perut kami pun kami sendatkan dengan air sebanyak mungkin. Sampai memboyot jadinya. Persediaan kali ini memang sangat-sangat intensif.

Mengambil air di rumah Abang Leman.
Puas mendapat bekalan air.
Tong besar turut kami penuhkan dengan air.
Sebahagian dari bekas air yang kami bawa.
Walau sebanyak mana kami menyimpan pun, yang banyak akhirnya akan mengurang jugak. Yang penuh akan kosong. Yang buncit akan kempis. Yang basah akan kering. Yang kuyup akan kontang. Dan pada hari yang ketiga krisis air ini melanda kami, kami sudah mula hilang arah. Mengira-ngira dan merancang-rancang ke mana pulak hendak kami dapatkan bekalan air. Ada terfikir hendak mencari air di empangan Genting Kelang. Sesekali terfikir nak berkunjung ke negeri lain untuk mendapatkan air. Dan yang paling ekstrim sekali, ada jugak aku terfikir nak meningkatkan suhu dunia dengan membuat pembakaran terbuka supaya ais di Kutub Utara dan Selatan mencair dan bolehlah kami manfaatkan airnya.

Tetapi sebelum kami bertindak lebih jauh, abang iparku, Abang Leman telah membuat tawaran kepada seluruh ahli keluarga. Sesiapa yang nak air, boleh saja datang ke rumahnya di Lembah Jaya. Kat situ kawasan rendah. Nampak gayanya tak terjejas langsung dengan krisis ini. Kami pun tanpa berlengah, terus ke rumah Abang Leman dan menadah air dalam semua bekas yang kami ada. Dua hari kami ke rumah Abang Leman. Siap basuh baju kotor yang telah terkumpul sejak hari Selasa lagi. Jasa baik Abang Leman dan isterinya Kak Ita, Allah saja yang mampu membalasnya.

Kemelut ketiadaan air ini berakhir pada hari Sabtu, 10 Mac. Dua hari lebih awal. Kami sangat-sangat bersyukur kepada Allah. Maka berpuas-puaslah kami menghabiskan air untuk mandi-manda menanggalkan segala keladak dan daki yang telah lama bermukim pada tubuh kami.

Segala bekas sudah hampir penuh.
Lepas ni bolehlah aku mandi puas-puas.
Tak taulah berapa gelen air kami dah takung.
Gendang gendut tali kecapi, ada air semua heppi.

No comments:

Post a Comment