m y f a m i l y

m y   f a m i l y

Monday, March 19, 2018

Lenguhnya berbasikal di Titiwangsa

3 Mac 2018 - Menyedari perut kami dah semakin membuncit dan memboyot, berat semakin bertambah, tubuh semakin menggempal, menembam, menggebu, menyembab, kami terpanggil untuk melakukan sesuatu. Demi kesihatan. Demi keafiatan. Demi susuk tubuh yang lebih menarik. Dan sado. Dan ramping. Bincang punya bincang akhirnya satu keputusan muktamad kami ambil. Kami perlu beriadah. Tempat beriadah untuk seisi keluarga yang paling ideal adalah di Taman Tasik Titiwangsa. Tempat aku biasa main tenis. Dan kami enam beranak pun tanpa berlengah telah ke destinasi setelah asar.

Bawak basikal lapan penumpang ni macam bawak kereta.
Semua empat orang kena mengayuh.
Semakin berat penumpang, semakin mencabarlah kayuhan itu.
Kami terus menghala ke tempat menyewa basikal. Untuk Sabriena, sebuah basikal kecil empat roda. Amier pun nak kayuh basikal juga. Amier nak kayuh basikal yang besar. Tapi bukan basikal lumba yang handle-nya menunduk ke bawah. Tapi masalahnya, Amier tak mahir berbasikal dua roda. Akhirnya kami sewa sebuah lagi basikal kecil empat roda. Khas untuk Amier. Isteriku sewa sebuah basikal dengan dua tempat duduk. Dua pengayuh. Dua handle. Tapi yang naik cuma isteri aku sorang aje. Pasal Wanie, Syahmie dan aku sendiri kurang mahir bawak basikal. Kalau naik berdua, silap hari bulan tergolek dog dua-dua orang pasal tak balance. 

Setelah puas isteriku, Amier dan Sabriena mengayuh basikal, kami terus memutuskan untuk naik basikal versi seisi keluarga. Satu basikal yang boleh muat lapan orang penunggang. Memerlukan empat orang pengayuh. Dan berkayuhlah kami dari Taman Tasik Titiwangsa sehingga ke sempadan Siam. Lenguh jugak berkayuh macam ni, pasal jumlah berat kami berenam hampir mencecah enam tan metrik. Tapi sengal-sengal dan lenguh-lenguh otot itulah senaman namanya. Ada kesempatan lain, kami akan berkayuh lagi. Kali ini mengayuh sampan pula gamaknya!

Harga sewa basikal:
a) Basikal biasa - RM10 sejam
b) Basikal untuk dua orang - RM20 sejam
c) Basikal untuk lapan orang - RM40 sejam

Sabriena jadi pengemudi.
Kami berhenti mengayuh bila maghrib semakin mendekat.

No comments:

Post a Comment