m y f a m i l y

m y   f a m i l y

Sunday, May 29, 2016

Hari pertunangan Koas: Selesai sudah

Bahagian 3 (Akhir)

 Ustaz membacakan doa selamat. Kami semuanya mengaminkan doa. Penuh khusyuk, dan sungguh-sungguh mengharapkan taufiq dan hidayah dari Allah Yang Maha Esa. Amin ya Rabbal alamin. 

Setelah doa, kami terus dijemput untuk menjamu selera di bahagian luar. Nasi campur dengan lauk yang pelbagai sedang menanti kami di atas meja hidang. Tetapi yang paling menusuk kalbu kami adalah haruman kuah laksa utara yang sangat sedap dan tak mungkin dapat kami menolak. Aku sendiri menggabungkan nasi dan kuah laksa untuk santapanku. Aku memilih untuk duduk di sebelah Ustaz yang kelihatannya tidak berteman.

Kak Esah mengaminkan doa.
Ika dan isteriku turut berdoa.
Amiiin.
Doa telah selesai. Kak Uda sedang memikirkan bilakah masa makan akan menjelma.
Kak Uda, Abang Haji Khalid dan Abang Azman.
Eida, Harith dan Atika.
Kois whatsapp kepada Koas, "Abang dah sah jadi tunang! Congrats!"
Sambil makan, kami berbual santai. Ustaz bertanya kepadaku, siapa yang duduk di situ. Siapa yang berbaju hijau. Siapa yang pakai cermin mata tu. Semua orang ditanya, bagai ingin lebih tahu setiap tetamu yang bertandang ke rumahnya pada petang itu. Lalu aku memberi tahu beliau, yang itu bapa saudara Koas. Yang itu pulak mak saudara Koas. Yang itu adik-beradik Koas. Dan seterusnya. Kemudian kami berbual soal tempat kerja, tentang rumah, tentang keluarga. Dan tetiba Ustaz sempat berbisik kepadaku, "Jangan bukak cerita pasal ping-pong ya?" Aku mengangguk tanda setuju.

Beratur untuk makan. Kak Uda mengetuai rombongan makan.
Abang Haji Khalid melihat apakah juadah pada kali ini.
Di ruang tamu, acara menukar hadiah dilangsungkan.
Pelbagai hadiah dikeluarkan.
Kami happy melihat hadiah yang banyak ini.
Kami bertukar-tukar hadiah setelah menjamu selera. Banyak jugak hadiah yang dihulurkan kepada kami, tanpa kami menduga. Kami berterima kasih di atas pemberian itu. Sebelum beredar, kami bersalam-salaman, berterima kasih. Dan sangat bersyukur kepada Ustaz dan keluarganya kerana telah melayan kami dengan baik. Koas dan tunangnya bakal disatukan tak lama lagi. Semoga semuanya akan berjalan lancar. Dan kami semua tak sabar-sabar menantikan detik itu berlangsung.

TAMAT.

Abang Haji Khalid baru nak bergerak keluar.
Kois happy pasal abangnya dah bergelar tunangan orang.
Sempat berbual mengenai resipi tradisional sebelum meninggalkan pekarangn rumah Ustaz.
Perbualan semakin rancak.
Perbualan berlangsung hampir tiga jam setengah di luar rumah.
Kami mula beredar.
Oh! Sedapnya bunga ini!!!
Empat adik beradik dengan barang hantaran.
4 siblings.
Jom kita pulang!

No comments:

Post a Comment