m y f a m i l y

m y   f a m i l y

Monday, August 27, 2018

Main tenis dalam kereta di bulan Ramadan

8 Jun 2018 - Pada bulan puasa, bulan Ramadan, group tenis aku, kelab tenis TTC ada bukak gelanggang tenis pada setiap malam hari Jumaat. Tahun-tahun yang lepas pun macam tu jugak. Dan kalau ada kelapangan dan badan fit, aku akan turun jugak main.

Pada tahun ni memang aku ada plan nak turun main tenis jugak. Main kat gelanggang Jalan Duta. Dari seminggu ke seminggu, aku tunda kehendak aku tu. Pasal kekadang agak letih selepas solat tarowih. Tapi pada malam hari Jumaat yang terakhir tu, aku memang dah nekad nak pekena tenis jugak. Lepas solat tarowih lah. Sejak dari pagi lagi aku dah kenakan baju jersey TTC. Punyalah semangat!

Akhirnya malam pun menjelma. Solat tarowih kat surau berdekatan dengan rumah aku selesai pukul 10.20 malam. Okay lah tu. Perjalanan dari rumah ke court Jalan Duta dianggarkan setengah jam. Sampai sana pukul 11.00 malam. Dapatlah bermain dalam satu jam. Cukuplah tu. Buat pemanas badan aje - pekena satu set. Lalu aku ajak Syahmie teman aku. Dan kami pun berangkatlah menaiki kereta. 

Jalan clear. Aku dah terbayang-bayang nak buat pukulan top spin, under spin, side spin, no spin. Tetapi tiba-tiba anganan aku terhenti apabila aku tiba di Jalan Tun Razak. Kereta aku terhenti. Jalan sesak teruk. Tak taulah apa sebabnya. Semua kenderaan merangkak-rangkak dengan perlahan macam 'sloth'. Malah 'sloth' pun lagi laju rasanya. Aku dah mula mengeluh dalam kereta. Jam dalam kereta semakin menghampir ke pukul 12.00 malam. Argh! Sempat ke ni? Tanyaku. Rupanya memang ada accident kecil kat tengah jalan. Walaupun cuma kemalangan kecil, impaknya sangat besar buat sekelian pengguna jalanraya. Setelah melepasi tempat kemalangan, aku terus menghala ke Kompleks Tenis Jalan Duta. Masa tu memang dah dekat pukul 12.00 malam. Aku tak singgah. Memang tak sempat. Tempah court sampai midnight aje. Semua kengkawan tenisku sudah pasti ramai yang pulang. Aku pun berlalu dengan sedikit kecewa. Tetapi perlu menyedari, itulah rezeki. Dan kita kena terima dan redha.

Terkandas dalam kereta di Jalan Tun Razak pada bulan puasa.
Traffic jam. Teruk!


2 comments: