m y f a m i l y

m y   f a m i l y

Monday, July 17, 2017

Iftar Neuformation di Bon Appetit

30 Mei 2017 - Ini cerita Ramadhan. Bukan cerita raya. Tapi apa kata kita gostan sedikit untuk mengingat kembali zaman kita berpuasa pada bulan lepas. Company tempat aku bekerja bercadang untuk membuat majlis berbuka puasa untuk staf ofis. Kami semua pun happy-lah dan bersorak "Horrreeeyy" tiga kali. Maka perbincangan pun dibuatlah di antara pembesar-pembesar negeri akan cara bagaimanakah, dan di manakah majlis berbuka puasa ini wajar diadakan. Antara pembesar yang terlibat dalam memberikan pandangan serta dipertanggungjawabkan untuk acara ini termasuklah Temenggung Ayou. Ada plan nak buat kat ofis aje. Ada yang propose buat kat tempat yang lebih gah seperti di hotel. Malah ada jugak yang suggest buat majlis berbuka puasa di luar negara seperti di New Zealand, Hawaii atau di Zimbabwe. Akhirnya, keputusan rasmi pun dibuatlah:

Setelah mengambil kira jarak perjalanan staff dari ofis ke tempat untuk berbuka puasa, serta kemudahan logistik yang lain, maka telah diputuskan supaya majlis diadakan di sebuah restoran di sekitar ofis kami sahaja, di Oasis Square, Ara Damansara. Nama restoran itu adalah Bon Appetit. Kalau tak salah aku itu macam bunyi bahasa French. Maka aku pun terbayanglah makanan-makanan French yang kami bakal berbuka nanti seperti 'french bread', 'french toast', dan 'french fries'. Okay-lah tu. Janji boleh buka puasa.

Inilah restoran Perancis tempat kami berbuka puasa.
Anak-anak terunaku, Syahmie dan Amier.
Nasir dan Wenq agak kecewa kerana sangka mereka cuma berbuka dengan buah kurma semata-mata.
Masing-masing menantikan hidangan selanjutnya.
Haz dan Fateha bermula dengan memakan sayur-sayuran segar dari Cameron Highland.
Pok Nik tak puas hati. Takkan makan daun aje? Macam kambing dan lembu?
Kami jugak mohon kepastian, boleh tak bawak pasangan atau ahli keluarga? Maka jawapannya boleh sangat. Maka aku pun bagi tau kat wife dan anak-anak aku supaya bersedia pada tarikh yang telah ditetapkan kerana ada makan besar boss nak belanja. Anak-anak aku menjerit kegirangan dan berteriak "Horrreeeyyy" tiga kali. Anak-anak aku semua ikut perangai bapak dia kalau bab makan-memakan ni. Tak banyak hal. Semua benda kami bedal macam ikan piranha. Sebab tulah badan sorang-sorang montel. Termasuklah aku!

Pucuk-pucuk daun ini kami kumpul dari sepanjang perjalanan dari ofis ke restoran ini.
Pally sorang aje yang dapat spageti. Yang lain tak merasa pasal Pally tak nak share langsung.
Menikmati spageti perasa mi kuning.
Zu terpaksa berpuas hati dengan spageti. Awal masih ingin menanti juadah yang lebih besar.
Shafiq juga redha dengan spageti. Shahril dah mula memesan Pizza Hut delivery.
Bagaikan tak merestui, Muhaimin mula memintal-mintal spageti dengan garfunya.
Tiba-tiba pelayan menghidangkan menu daging bakar.
Keluarga bahagia Muhaimin.
En Ar Jalid - salah seorang boss kami.
Keluarga bahagia Ar Firdaus.
Mula mengukir senyuman bila daging bakar tiba.
Pasangan yang baru berumahtangga - Tron dan isteri.
Pada hari yang telah dijanjikan, aku pick wife dan anak-anak aku kat Stesen LRT Ara Damansara. Terus aku bawak mereka ke restoran Bon Appetit. Itulah first time aku tau wujudnya restoran itu di sekitaran ofis kami. Cari punya cari, maka jumpalah kami tempat tu. Memang dekat sangat dengan ofis kami. Cuma sepelaung Tarzan aje jaraknya. Kami antara yang terawal tiba. Kat dalam restoran dah ada Temenggung Ayou, Farah dan suami. Serta Muhaimin dan anak isterinya. Lantas kami mengambil tempat duduk. Rupanya kat ruang dalam restoran tu memang semua kami dah booking untuk majlis ini. Kawasan ini kami yang conquer!

Anak perempuanku, Wanie teruja dengan makanan di hadapannya.
Farah, baby dan suami turut menikmati juadah istimewa.
Temenggung Ayou - orang penting dalam membuat arrangement berbuka puasa ini.
Firdaus, baby dan Obie. Ada dua 'B' di sini.
Bertungkus lumus untuk menghabiskan segala apa yang terhidang di atas meja.
Kami menanti azan maghrib berkumandang. Di depan kami sekadar ada air minuman dan sedikit kurma Arab. Kami masih tak mengetahui apakan menu yang bakal kami jamu sebentar nanti. Kami terus menanti azan dengan debaran di dada. Keringat jantanku terus menitis membasahi pinggan kosong di atas meja. Masing-masing berwajah cemas. Gementar tidak terkira. Tiba-tiba terdengar suara sahutan, "Allahu Akbar, Allahu Akbar". Yes! Itulah gema azan maghrib. Kami membaca doa dan terus meneguk air di gelas serta menjamah kurma yang sedari tadi terhidang. Tapi.... apakah menu kami pada kali ini? Apakah juadah berbuka kami?

Boss-boss kami - Puan Amna dan En Ar Jalid.
Boss besar kami berkata kepada pasangan pengantin baru ini, "Makanlah macam time bersanding hari tu".
Hafeez dan Muhaimin telah mula menampakkan keceriaan pada wajah.
Baby comel, puteri kepada Muhaimin dan isteri.
Pok Nik dan Salam makan sangat konsentrasi. Mak mentua lalu kat belakang pun tak nampak.
Persoalan-persoalan itu akhirnya terjawab juga apabila pelayan-pelayan berpakaian kemas membawa dulang dan pinggan berisi makanan yang pelbagai untuk kami makan. Bermula dengan salad. Diikuti pula dengan spagetti. Menyusul selepas itu ayam goreng spesel. Dan kemuncaknya adalah pinggan-pinggan besar yang berisi daging panggang dari pelbagai jenis haiwan di atas muka bumi ini. Termasuklah daging lembu steak, daging kambing lamb chop, daging ayam grilled chiken, daging ikan whiting. Itu kira masih okay lagi. Tapi kami menjadi semakin teruja apabila turut dihidangkan daging rusa, kijang, kerbau balau, seladang dan yak. Kami siap menitiskan air mata kegembiraan atas nikmat makanan yang penuh dengan unsur-unsur delicacy ini. Dan lebih mengharukan apabila kami disuakan pulak daging ikan lumba-lumba dan killer whale. Bagai nak pitam kami dibuatnya kerana kegembiraan. Dan penutup juadah adalah semangkuk aiskerim eksklusif yang dibuat khas untuk kami nikmati. Kami tersandar kekenyangan. Baki makanan yang tak habis kami bungkus dan bawak balik untuk sambung makan di rumah pulak nanti.

Inilah pertama kami Adika merasa memakan daging tenuk dan badak air.
Sebahagian dari kami yang hadir pada majlis iftar ini.
Lihatlah berapa punya banyak makanan yang terhidang.
Sabriena dah mula memakan aiskerim.
Mohon pulang dan bersalaman.
Makanan telah mula di-tapaw.
Kami mengucapkan berbanyak terima kasih kepada majikan-majikan kami En Ar Jalid dan Pn Amna. setelah bersalam-salaman dan bermaaf-maafan di hari raya yang mulia ini, kami pun bergegas naik ke ofis seketika untuk menyempurnakan fardhu maghrib sebelum bertolak pulang ke rumah masing-masing. Alhamdulillah...

Awal masih berazam untuk menghabiskan masakan daging dugong di pinggannya.
Pok Nik dan Fateha. Dah kenyang.
Kejap lagi nak balik.
Anak-anakku masih meneruskan perjuangan.
En Ar Jalid dan Obie. Makanan di pinggan tak dapat dihabiskan.
Semua orang dah mula give up.
Tron mencuba-cuba mendukung anak orang lain, sebelum berpeluang mendukung anak sendiri.
Firdaus menutup acara dengan memakan ulam-ulaman tradisional.
Bergambar kenangan di restoran Bon Appetit.


No comments:

Post a Comment