m y f a m i l y

m y   f a m i l y

Friday, March 18, 2016

Pemergian ayah kepada sahabat baikku, Noris

4 Mac 2016 - Mohon para pembaca menyedekahkan bacaan Al Fatihah untuk ayah kepada seorang teman karibku, Haji Noris Helmi Haji Nordin. Al Fatihah!


Kurang seminggu setelah ayahku pergi menghadap Ilahi, menyusul pula ayah kepada salah seorang teman karibku. Beberapa hari sebelum pemergian Allahyarham, kami telah ke Hospital Ampang dan terserempak dengan Auntie Jamilah (ibu kepada kawanku, Noris). Dari penceritaan Auntie Jamilah, kami sedar betapa resahnya jiwa beliau akan keadaan Allahyarham waktu itu yang sangat-sangat memerlukan rawatan rapi.

Terserempak dengan Auntie Jamilah di Hospital Ampang. Auntie Jamilah bersama ibuku.
Di kafeteria Hospital Ampang.
Sehari sebelum pemergian Allahyarham, aku dan isteri ke Hospital Ampang lagi untuk menziarahi Allahyarham. Namun kami tidak berkesempatan bertemu, kerana ketika itu Allahyarham sedang menjalani rawatan dan tidak berada di wad. Kami sempat berbual panjang dengan Auntie Jamilah. Auntie Jamilah bercerita betapa Allahyarham sering sangat rindu dengan cucu-cucunya. Betapa beliau juga suka makan-makan di luar bersama keluarga, walaupun yang mampu dijamah hanya sedikit. Yang ini memang persis Allahyarham ayahku. Dan ketika ini hatiku mula berasa tersentuh. 

Keesokan harinya kami dikejutkan dengan berita pemergian Allahyarham. Aku sempat ke masjid di Taman Tun Dr Ismail untuk menyembahyangkan jenazah Allahyarham. Dan aku juga sempat ke Tanah Perkuburan Islam Bukit Kiara ketika jenazah dikebumikan. Aku sangat terharu dan bersyukur ke hadrat Allah kerana sangat ramai jemaah yang menyembahyangkan jenazah Allahyarham, dan bersama-sama mengiringi jenazah ke tanah perkuburan. Jelas betapa Allah sedang memuliakan Allahyarham. Kepergiannya pada malam Jumaat, dan dengan jemaah yang sebegitu besar bersamanya hingga ke pengkebumian. Allahyarham memang insan yang sangat disenangi oleh semua - keluarga, sanak-saudara, teman-teman, jiran-jiran, dan semua kenalan.

Sebagai seorang teman dan saudara seIslam kepada anak Allahyarham, aku mendoakan agar roh Allahyarham sentiasa dalam peliharaan Allah dan digolongkan di kalangan roh orang-orang yang beriman dan soleh. 

AMIN.


Di Tanah Perkuburan Islam Bukit Kiara.
Menjirus air di pusara.
Aku, Noris dan Jefri (paling kanan) masing-masing baru kehilangan ayah dalam tempoh tak sampai sebulan.

1 comment:

  1. Al Fatihah.. semoga roh insan yang kita sayangi tenang di sana... Amin.

    ReplyDelete