m y f a m i l y

m y   f a m i l y

Tuesday, March 15, 2016

Mi Mamak - makan sambil beramal

Pada tahun 2012 dulu, aku pernah berkisah pasal penjaja mi goreng mamak di Ampang Jaya. Masa tu Bashir (penjaja mi goreng yang kini menjadi sahabatku) bergerak dengan hanya menggunakan sebuah motorsikal tua. Kini, berkat kegigihannya, dan rezeki yang dilimpah ruahkan oleh Allah, perniagaan sambilan Bashir telah berkembang maju. Bashir kini memiliki sebuah lori niaga

Lori niaga baru milik Chef Bashir.
Alamat dan nombor kontek semua ada tertera di sini.
Harga mi goreng mamak yang disediakan oleh Bashir telah sedikit meningkat menjadi RM4.00. Masih murah. Dah rasanya masih sesedap dulu. Cuma kali ini Bashir turut menyajikan ayam goreng panas. Dan kalau ada rezeki, insya Allah, cendol juga akan turut dijual. Di gerai aku nengok Bashir masih gigih menggoreng mi. Bila azan zuhur atau asar berkumandang, gerai akan ditinggalkan seketika. Solat jemaah di surau yang berdekatan perlu didahulukan.

Sedang menyediakan mi goreng yang dipesan pelanggan.
Segala macam adunan rahsia dimasukkan ke dalam ramuan ini.
Sikit lagi mau masak.
Okay! Satu mi goreng mamak siap!!!
Ada kalanya, pada hari-hari tertentu, Bashir akan menyediakan sebuah tabung kutipan amal untuk rumah anak yatim di Kelang. Pada hari-hari tersebut, semua hasil kutipan menjual mi goreng akan dimasukkan ke dalam tabung dan jumlahnya akan didermakan ke rumah anak-anak yatim tersebut. Bashir turut berpesan kepadaku, jika ada sesiapa yang ingin mendermakan wang ringgit atau pakaian terpakai, boleh saja diberikan melalui beliau. Seeloknya pakaian terpakai itu masih dalam keadaan baik dan bersihlah. 

Kepada semua pembaca, silalah menikmati keenakan mi goreng mamak masakan Chef Bashir yang berada di lokasi Jalan 1 Ampang Jaya. Berdekatan dengan taman permainan kanak-kanak, deretan kedai satu tingkat, dan dewan orang ramai. Dan sambil-sambil tu, berdermalah ke rumah anak-anak yatim - Institut Taufiq Islami, Kelang. Buat masa ini waktu operasi hanya pada hari Sabtu dan Ahad.

Wassalam.

Alamat yang tertera pada lori niaga.
Resit sumbangan derma kepada Institut Taufiq Islami, Kelang.

No comments:

Post a Comment