m y f a m i l y

m y   f a m i l y

Wednesday, March 9, 2016

TTC vs UTM lagi 2016: Siapa memang, siapa kalah

Bahagian 3 (Akhir)

Persaingan TTC vs Ex-UTM berlangsung dengan sangat sengit. Setakat ini, Team TTC telah kalah satu set. Set yang lain semuanya TTC menang. Meh aku sambung kisah selanjutnya. Seterusnya, Team TTC diwakili pula oleh dua orang pemain berpengalaman luas dalam dunia tenis - Amir dan Fauzi. Kedua-dua pemain TTC ini telah beberapa kali menjelajah dunia dalam siri ATP. Dan telah beberapa kali memenangi kejuaraan jelajah ATP, khususnya Nigeria Open, Madagascar Open dan Mozambique Open. Pertemuan dengan Team Ex-UTM ini boleh dikirakan sebagai berat sebelah. Kelihatannya Amir dan Fauzi sangat mudah memperolehi mata demi mata. Malah dalam set ini jugak, Amir telah berjaya membuat servis 'triple ace'! Pemain pro pun belum tentu boleh buat triple ace. Dalam set ini, gandingan TTC menang 6-0.

Gandingan Amir dan Fauzi yang sangat hebat mewakili TTC.
Kelebihan pemain TTC adalah pada pengalaman mereka.
Faizal memberikan kata-kata perangsang kepada team TTC.
"Mung semua kalau menang, aku upoh sekut sekotok sorang".
Ashraf dan Annuar sedang menikmati keenakan nasi kerabu berkuah budu, lauk ketam, dan gulai kambing.
Entah kenapa, tetiba Faizal naik angin dan memarahi Annuar kerana tak bagi dia rasa nasi kerabu sikit. Annuar terus tergamam dan menangis kesedihan.
Faizal dan Azril - dua jagoan dan ayam tambatan TTC.
Fauzi menghembus hidungnya yang banyak hingus.
Hidung dah clear, barulah selesa untuk meneruskan permainan.
Amir memang dah lama nak menepuk bahu pemain lawannya. Akhirnya hajatnya tercapai.
Salam takziah dari Amir dan Fauzi kepada pihak lawan.
Terpancar sinar kepuasan di wajah Amir dan Fauzi.
Set selanjutnya adalah gandingan teman baik sepanjang masa (Best Friend Forever) - Atok Baktiar dan Eddy. Perlawanan menentang Team Ex-UTM kali ini dianggap sebagai buku bertemu ruas. Sama cantik, sama padan. Sama kuat, sama tampan. Cuma tinggi aje tak sama. Setiap game yang dilalui pasti menempuh deuce. Setelah mereka berentap selama tiga hari tiga malam tanpa henti, akhirnya mata terikat 5-5. Permainan perlu diteruskan. Siapa dapat mata ketujuh dulu, dialah yang menang. Pertarungan diteruskan lagi. Tanpa henti. Tanpa commercial break. Nasib baiklah Atok Baktiar dan Eddy masa SPM dulu subjek Matematik dapat A. Maka mereka akhirnya telah berjaya juga mencecah mata ketujuh mendahului Team Ex-UTM. Kesudahannya TTC menang 7-5.

Atok dan Eddy gandingan yang tak mungkin dapat dipisahkan.
Wajah-wajah ceria sebelum perlawanan.
Kemanjaan Fauzi di samping Izad adakalanya sangat terserlah.
Set selanjutnya - TTC diwakili oleh Nafi dan Bobby. Tak ubah macam Fad dan Abam dari kumpulan pelawak Bocey. Strategi Team TTC adalah untuk menggunakan Bobby sebagai perisai di bahagian hadapan. Strategi ini nampaknya bagaikan membuahkan hasil. Semua bola yang dihantar, telah berjaya dikembalikan oleh Bobby dengan hanya menggunakan tubuhnya yang besar itu. Tetapi itu semua itu hanya sementara sahaja. Setelah sekian lama menerima asakan bola yang datangnya bertubi-tubi, tubuh Bobby akhirnya manjadi semakin lemah. Dan pada ketika inilah pihak lawan telah mengambil kesempatan untuk menyerang balas, sehinggalah Team TTC tewas 2-6 di tangan Team Ex-UTM. Ini adalah kekalahan kedua bagi Team TTC.

Gandingan Bobby dan Nafi.
Bobby - fizikalnya sering mencemaskan pihak lawan.
Sementara semua penonton sedang asyik menyaksikan perlawan doubles, di satu sudut gelanggang yang lain, perlawanan single telah turut dijalankan. Jimmy (TTC) menentang Solihin (Ex-UTM). Setakat yang aku sempat tengok, nampaknya macam seimbang. Cuma Jimmy kelihatannya bermain dengan sangat agresif, bagaikan serigala mendapat kibas. Bagaikan singa mendapat seladang. Bagaikan lembu mendapat rumput. Kesudahan perlawanan ini aku pun tak tahu. Kalau nak jugak tahu, biarlah Jimmy dan Solihin sendiri yang menjawabnya.

Permainan single - Ex-TTC vs TTC.
Jimmy menentang Solihin.
Pertemuan mereka agak sekata.
Team TTC selanjutnya telah diwakili oleh Ashraf dan Annuar. Setakat yang aku nengok, nampak gayanya Team TTC lebih menguasai permainan. Tapi aku tak sempat nengok sampai habis pasal tak lama lepas tu nama aku pula yang dipanggil untuk bermain mewakili TTC. Aku berpasangan dengan Pasangan Jawaku - Izad. Kami menentang gandingan Aziz dan Faris. Ya, aku memang tahu nama-nama lawanku. Sebab kebiasaannya aku akan bertanya nama mereka dulu sebelum membuat perhitungan. 

Pada peringkat awalnya, Faris dan Aziz telah membuat pukulan-pukulan padu yang menyebabkan aku dan Izad terpaksa berlari ke hulu dan ke hilir mengejar setiap bola yang dihantar. Kami terasa dibuli dan dipermainkan, sebab kedua-dua kami tidak boleh bergerak laju kerana faktor umur dan faktor berat badan. Pada waktu rehat, aku menghampiri Aziz dan Faris. Lalu aku bagi satu pet talk kepada mereka. Kataku: "Kami ni dah tua. Umur saya dah cecah 50 tahun. Umur Pakcik Izad pulak dah dekat 75 tahun. Pukul slow-slow sudahlah. Kesianlah dekat kami".

Setelah aku meluahkan kata-kata simpati seumpama itu, aku perasan Team Ex-UTM telah mula memperlahankan rentak permainan. Dan waktu inilah kami mula mengejar mata demi mata sehingga kami mencecah mata keempat. Namun pihak lawan tetiba telah tersedar dari lamunan, dan mereka pun menggandakan asakan. Kami tak mampu bertahan. Akhirnya kami tewas jugak 4-6 di tangan Team Ex-UTM. Setelah tamat permainan barulah aku tersedar, bukankah aku jugak merupakan ex-UTMer? Sepatutnya aku berkata begini kepada Aziz dan Faris: "Lu tau gua siapa? Masa time kat UTM dulu, gua adalah Abang Long merangkap Ayahanda Tiri. Lu jangan main-main dengan gua ha? Sekarang gua nak lu bagi gua menang. Kalau tidak......." Ha! Macam tulah sepatutnya dialog aku. Barulah pihak lawan kecut perut.

Gandingan Ashraf dan Annuar.
Giliran aku pulak masuk ke gelanggang.
Kami tewas 4-6 dalam pertemuan ini.
Chinmay berpasangan dengan Fareez.
Aku tak menyaksikan perawanan ini.
Lain-lain perlawanan aku tak berkesempatan nak tengok. Lepas habis game aku aje, terus aku balik rumah. Kalau tak silap aku, TTC menang besar pada hari tu - 10 berbalas 4. kami menang 10 set. Dan kalah 4 set. Pasangan yang kalah termasuklah gandingan aku dan Izad, Dr Fatah dan Fareez dan Bobby dan Nafi. Satu lagi, aku pun tak tahu. Biarlah ia menjadi rahsia pagi pasangan yang kalah itu. Tahniah kepada TTC. Dan kepada Team Ex-UTM, janganlah berputus asa. Next time sponsor aku untuk mewakili Ex-UTM pulak. Kalau nak aku menang, kena bayar mahal sikit. Kalau bayar ciput, aku akan bagi TTC menang. He he he... Semoga berjumpa dan berentap kembali pada tahun hadapan.

TAMAT.

Bergambar beramai-ramai.
TTC menang 10-4. Tahun depan jumpa lagi! Vamos!!

No comments:

Post a Comment