m y f a m i l y

m y   f a m i l y

Tuesday, February 2, 2016

Amier ambil hadiah: Dua hadiah untuk Amier

Bahagian 2

Majlis Khatam Al Quran & Hari Kecemerlangan Ilmu 2015 berlangsung dengan sangat meriah. Acara pertama ialah majlis khatam Al Quran bagi anak-anak yang dah khatam. Majlis ini dikendalikan oleh Ustaz Ashraf. Ada lebih kurang 20 orang pelajar kalau tak silap aku yang terlibat dalam majlis ini. Al Quran dialunkan dengan lunak. Dan para hadirin mendengarnya dengan khusyuk.

Anak-anak bersedia untuk membaca Al Quran.
Bunga manggar ditegakkan.
Ustaz Asyraf mengalunkan bacaan Al Quran.
Anak-anak turut mengaji.
Ada lebih kurang 20 orang pelajar di atas pentas.
Membaca dengan penuh khusyuk.
Doa khatam Al Quran dibacakan oleh Ustaz Asyraf.
Doa dipanjatkan.
Para hadirin turut berdoa.
Isteriku bersama para hadirin yang lain.
Amin ya rabbal alamin...
Setelah tamat majlis khatam Al Quran, tetamu kehormat Ustaz Abd Aziz Dollah pun dijemput untuk berucap. Best jugak aku dengar sepatah dua kata dari ustaz ni. Banyak jugak info baru yang aku ketahui. Setelah ini, barulah acara penyampaian sijil kecemerlangan kepada pelajar yang mendapat tempat tertinggi dalam kelas dan darjah. Buat pertama kalinya aku nengok para pelajar pakai baju jubah graduasi. Waaaahhh! Makin up nampak gayanya majlis penyampaian hadiah ini. 

Ustaz Abd Aziz Dollah membuat ucapan.
Pelajar mengambil hadiah dengan memakai jubah.
Keputusan peperiksaan Amier - tempat ketiga.
Pelajar cemerlang mendapatkan habuannya.
Seronok dapat hadiah berupa piala.
Balik nanti boleh tunjukkan hadiah kepada kawan-kawan dan jiran-jiran.
Ramai pelajar yang mendapat hadiah berupa sijil dan piala. Akhirnya tibalah giliran Amier untuk naik ke atas pentas dan mengambil hadiah. Amier dapat nombor tiga dalam kelas. Tak kisahlah. Janji dapat naik pentas. Dapat ambil hadiah. Dapat bergambar. Aku tetap bangga. Amier pun bangga dengan dirinya sendiri.

Selepas Amier dah ambil hadiah, aku ingat nak mintak diri. Kami kena bergegas ke Gemencheh untuk menjemput Syahmie di asrama pulak. Tetiba, kawan Amier, Zarfan kata Amier ada dapat dua hadiah. Aku tanya kat Zarfan, hadiah apa lagi yang Amier dapat. Zarfan kata Amier dapat hadiah kecemerlangan untuk kedatangan. Terkejut jugak aku dan isteri aku. Malah Amier sendiri pun terkejut. Manakan tidak, Amier selalu datang kelas lambat. Kekadang terlalu lambat sampai setengah jam. Tapi memang Amier jarang ponteng. Sebab tulah dia dapat hadiah kedatangan. Dan dengan perasaan gumbira, Amier pun melangkah maju ke atas pentas dan mengambil hadiah untuk kali keduanya. Setelah itu barulah kami mintak diri untuk beredar. Kami sempat jumpa Ustaz yang mengajar kelas Amier - Ustaz Sharulnizam. Setelah bersalaman, mengucapkan terima kasih, dan bergambar, kami pun pergilah meninggalkan pekarangan dewan majlis.

TAMAT

Amier punya giliran ambil hadiah.
Amier gembira dapat hadiah.
Antara pelajar yang turut mendapat hadiah.
Amier turut mendapat hadiah kedatangan.
Amier dengan Ustaz Sharulnizam.
Bergambar sebelum beredar.

2 comments: