m y f a m i l y

m y   f a m i l y

Tuesday, February 9, 2016

Bertenis dengan kawan-kawan lama

9 Februari 2016 - Sejak aku join kelab Titiwangsa Tennis Community (TTC), aku memang dah tak main tenis dengan geng-geng lain. Dengan kengkawan tenis lama aku pun aku tak main, melainkan mereka jugak adalah sebahagian dari member kelab TTC. Tetapi pagi tadi aku berkesempatan bermain dengan dua orang kawan tenis lama aku - Hj Noris dan Zul Bargong.

Aku dan Noris semasa kat UTM - lebih 20 tahun lalu.
Aku dan Hj Noris pagi tadi di gelanggang tenis Keramat.
Asalnya Hj Noris tunjukkan gambar reket tenis barunya, jenama Dunlop. Lalu dalam mesejnya tertulis, mengajak aku main tenis masa cuti Raya Tahun Baru Cina. Aku kata masa cuti tu kami nak pergi bercuti di Bagan Lalang. Kalau boleh pun cuma hari Selasa pagilah. Noris setuju. Lalu aku pun pergilah membuat booking melalui seorang lagi teman tenis aku, Abang Hj Nordin. In fact, Abang Hj Nordin siap belanja aku sewa court tenis kat Keramat. Maknanya aku tak perlu membayarnya yuran sewa. Terima kasih Abang Hj Nordin. Selain Hj Noris, aku turut mengajak seorang lagi kawan lamaku, Zul Bargong. Dan Hj Noris kata dia akan mengajak seorang lagi kawannya. Cukuplah korum seramai 4 orang.

Badan masing-masing dah semakin berkembang, selari dengan perjalanan usia.
Aku dah ada kat court sebelum jam 8 pagi lagi. Setelah buat stretching, aku pun berlatihlah buat service dan main dengan dinding. Mengandaikan teman Hj Noris yang seorang lagi tu mungkin tak datang, lalu aku pun ajaklah Abang Mohd Nor untuk join kami. Lagi pun rumah Abang Mohd Nor terletak tak jauh sangat dari court tenis. Setelah seketika menunggu, Zul Bargong sampai. Diikuti oleh Hj Noris, dan akhir sekali Abang Mohd Nor. Kami pun buat warmup dan sejurus selepas tu kami mulalah bermain. Mula-mula aku partner dengan Abang Mohd Nor. Kami menang 6-1. Lepas tu aku partner dengan Hj Noris pulak. Kami kalah 0-6. Dan dalam set yang terakhir, aku partner dengan Zul Bargong. Kami tewas jugak 4-6. 

Aku in action.
Hj Noris walaupun dah berkurun tak main tenis, aku nengok skilnya masih ada. Footwork Hj Noris jauh lebih baik dari aku yang main hampir setiap minggu. Follow through-nya jugak lebih meyakinkan dari aku. Aku sangat kagum. Begitu jugak dengan Zul. Last sekali aku main dengan Zul Bargong mungkin dekat 5 tahun lepas kot. Zul pun lepas dia pulang dari Mumbai, dah tak berapa main lagi. Tennis grip pun dan melekit dan reput. Beg pun dah berhabuk. Tapi pukulan Zul masih padu dan keras. Payah jugak nak return. Service Zul jugak agak bagus. Kedua-dua Hj Noris dan Zul memang masih berbisa, walaupun dah lama meninggalkan sukan tenis. Abang Mohd Nor, tak payah nak cakaplah. Segala tipu muslihat dalam kamus tenis, semua telah dikeluarkan oleh Abang Mohd Nor dalam game pagi tadi. Bola sideliner, baseliner, lob, backhand underspin, forehand underspin lalu ngam-ngam atas net, semua ada. Sesiapa saja yang partner dengan Abang Mohd Nor, pasti menang.

Yang paling best adalah, setelah tamat game, kami luangkan masa kira-kira setengah jam untuk berborak-borak pasal macam-macam hal, khususnya pasal tenis. Aku sangat-sangat berterima kasih kepada Hj Noris dan Zul Bargong kerana sudi bersama seperti masa dulu. Dan tengkiu jugak kepada Abang Mohd Nor kerana sudi mencukupkan korum. Alangkah best-nya kalau geng-geng tenis masa kami kat UTM dapat berkumpul dan bermain tenis bersama - Chot, Khalid, Azam, Saadon, Lan Tikus dll.

Dari kiri: Hj Noris, aku, Abang Mohd Nor dan Zul Bargong.

No comments:

Post a Comment