m y f a m i l y

m y   f a m i l y

Sunday, February 22, 2015

Belajar mengemas baju di MRSM Gemencheh

12 Januari 2015 - Semalamnya kami hantar Wanie balik ke asrama di Maahad Hamidiah Kajang. Hari ni giliran nak hantar Syahmie pulak kat MRSM Gemencheh. Tapi kali ni aku lebih berminat nak memberi tahu cara-cara nak mengemas pakaian cara Syahmie. Look and learn.

Zip beg dibuka luas untuk mengambil pakaian yang tersimpan di dalamnya.
Syahmie kemas pakaian macam profesional.
"Assalamualaikum!" Bagi salam bila masuk ke dalam bilik asrama. Tak kiralah ada orang ataupun tak ada. Kenalpasti katil dan almari yang telah di-reserve-kan. Buka pintu almari luas-luas. Tengok dari atas sampai ke bawah dan fahamkan sifat dan isipadu ruang almari tersebut. Bila dah puas hati, barulah gunakan imaginasi yang mendalam sebelum menyusun pakaian di dalamnya.

Keluarkan lagi pakaian yang masih banyak di dalam beg.
Banyak lagi rupanya baju dalam beg ni.
Korek lagi isi kandungan beg.
Penuhkan locker dengan pakaian.
Ada lagi tu dalam beg.
Yes! Locker dah nak penuh.
Pintu almari sudah terbuka luas. Kini zip beg pula yang perlu dibuka luas. Keluarkan pakaian satu per satu secara pantas. Dan terus aje masukkan pakaian itu ke dalam almari satu per satu secara pantas juga. Dan kesemuanya boleh selesai dalam masa kurang dari satu minit. Sebijik macam silap mata.

Akhir sekali kemas tilam. Yang ini kami kemas bersama-sama biar tambah berkat sikit. Gotong-royong dengan semangat sepasukan. Lagilah cepat. Kurang 10 saat dah selesai. Nak bagi cadar kemas dan rata, siap pakai timbang air lagi. Bila dah siap kemas seluruhnya, kami bergambar dulu anak-beranak sebelum bergerak pulang ke Kuala Lumpur. Selamat belajar Syahmie!

Dah siap kemas baju dalam almari. Pecah rekod kepantasan.
Mama tolong siapkan katil untuk Syahmie.
Syahmie dah siap nak kunci locker. Maknanya kerja almari sudah beres.
Katil jugak sudah siap dikemas.
Syahmie di samping katil yang akan menemaninya sepanjang tahun.
Bersama mama.
Masih bersama mama.
Bersama papa pulak sebelum kami berangkat pulang ke rumah.

No comments:

Post a Comment