m y f a m i l y

m y   f a m i l y

Wednesday, August 5, 2020

Memancing setelah tenis

28 Jun 2020 - Setelah selesai bermain tenis di Jalan Duta, aku, Syahmie dan Amier terus bergerak ke Tasik Pandan Perdana. Kami nak repeat memancing di sini, setelah tempoh hari Syahmie berjaya menaikkan tiga ekor ikan puyu bersaiz besar. Cuma kali ini kami tak bawa umpan cacing pasal cacing kat kedai dah tak ada stok. Umpan kami pada hari itu cuma cengkerik dan ulat satu inci. Dan sesekali kami casting pakai soft plastic. 

Kami terlihat beberapa ekor ikan dolphin membuat aksi akrobatik di tengah tasik.

Syahmie mencuba casting menggunakan soft plastik.

Target untuk memperolehi ikan kerapu dan senangin.

Masih belum mendapat hasil.

Seekor ikan barracuda terlepas dari mata kail.

Aku sangat mengharapkan agar Amier mendapat ikan. Biar dia rasa macam mana seronoknya bila sang ikan menyapa di hujung tali. Bila tali mula menegang ditarik ikan. Bila hujung joran melendut disentap ikan. Dan bila ikan di air berjaya dinaikkan ke darat setelah mengarau tali di dalam kekili. Keseronokan itu semua tak dapat digambarkan dengan kata-kata. Perlu dirasai sendiri oleh Amier untuk mengetahui hakikat kepuasan memancing.

Namun hari itu bukanlah hari kami. Bukan hari Amier. Bukan hari aku. Malah bukan hari Syahmie juga. Jangankan menaikkan ikan, umpan yang disua langsung tak diusik sang ikan. Kami sekadar sembang-sembang kosong anak beranak sambil menanti kehadiran ikan. Setelah agak lama memancing tanpa mendatangkan hasil, kami akhirnya memutuskan untuk pulang saja. Mungkin aku boleh bawa Amier memancing di kolam bayar yang ikan-ikannya sangat mudah dipancing - di Kolam Pancing Tepian Rimba di Hulu Langat. Kalau kolam itu dah beroperasi, aku akan membawa Amier ke sana. Tunggu dan lihatlah nanti kesudahannya macam mana.

Menanti kehadiran ikan dengan penuh sabar.

"Oh ikan, oh ikan kenapa tak mau timbul?"

Hasil yang diperolehi Amier hanyalah plastik hanyut.



No comments:

Post a Comment