m y f a m i l y

m y   f a m i l y

Saturday, August 8, 2020

Matoa - Buah tiga rasa

4 Mei 2020 - Beberapa hari sebelum tarikh ini, keluar iklan bertubi-tubi dalam grup whatsapp UTM mengenai penjualan sejenis buah yang unik dan rare dan eksklusif dan ekzotik. Nama buah itu ialah "MATOA". Memang aku tak pernah dengar nama itu. Bila ditunjukkan gambar, pun aku tak pernah melihatnya. Rupa buah itu pun tak lah cantik atau hensem. Tak menyelerakan dari segi luarannya. Tapi bak kata orang putih, don't judge a book by its cover. Judge-lah by its content. Apakah selling point yang menyebabkan kami dalam grup whatsapp tu beriya-iya nak merasa buah itu? Menurut ejen yang menjualnya, Tuan Izad Latif, buah "matoa" ini turut dikenali sebagai buah tiga rasa. Itu belum selling point lagi. Yang selling point dia ialah, tiga rasa yang dimaksudkan ialah rasa buah rambutan, rasa buah laici, dan rasa buah DURIAN!!! Pergh! Tak ke pelik. Benda pelik itulah yang menyebabkan kami ingin tahu dan mencuba. Betul ke? Iya ke? Tak cuba takkan tahu. Lalu kami pun buatlah tempahan. Aku sendiri menempah buah matoa ini sebanyak 2 kilogram untuk dimakan bersama famili.

Biarlah aku ceritakan dulu perihal buah matoa ini. Nama saintifik buah matoa ini ialah Pemetia Pinnata. Ia juga dikenali dengan nama buah tiga rasa, buah kasai, buah tava, buah laici pulau, buah terajang, buah kristal dan buah pokok taun. Buah ini tumbuh melata di kawasan Asia Tenggara. Ia memang kurang popular di Malaysia, tetapi telah dikenali lebih lama di bahagian-bahagian tertentu di Indonesia. Penanaman pokok buah matoa ini telah diusahakan secara komersil di beberapa negeri di Malaysia seperti di Melaka, Sarawak, Pahang dan Negeri Sembilan.

Setelah membuat bayaran online, aku pun menantilah penghantaran buah itu pada tarikh seperti yang telah dijanjikan. "Assalamualaikum!" Tiba-tiba ada yang memberi salam dari luar pagar. Anakku Syahmie lantas memanggilku yang sedang berehat di dalam rumah. Bila aku keluar, ternampaklah aku wajah seorang teman lama, sepengajian di UTM dulu - Norazlan Bujang atau kami panggil Ola. Heppinya aku dapat bersua muka dengan Ola. Rupanya Ola pun duduk tak jauh dari rumah aku juga. Setelah delivery dilakukan, kami pun cakap bye-bye dan merancang-rancang untuk mengeteh bersama jika ada kesempatan nanti.

Oh, aku lupa pulak nak bercerita pasal pengalaman aku sendiri bila memakan buah matoa ini. Masa aku membuat kupasan buah yang pertama, terlihatlah isi buah ini yang seperti buah rambutan. Lalu aku menggigitnya sedikit. Kriuk. Begitulah bunyi gigitan itu. Dan mengalirlah jus buah. Terasa manis dan lemaknya. Texture-nya memang seakan-akan laici dan rambutan. Dan ada iras-iras buah longan juga. Tapi adakah ia memiliki rasa seperti buah durian? Setelah diamat-amati rasanya secara terperinci, aku dapati, ia memiliki rasa lemak seperti buah durian musang king dan durian black thorn! Pergh!!! Bukan main power lagi kan? Nak tau betul tak betul cakap aku ni, kenalah beli sendiri dan try sendiri. Sekarang dah ada orang jual online. Cubalah!!!

Bersama teman lamaku - Ola.
Buah matoa dalam bekas plastik.
Buah matoa dari dekat.
Isi buah matoa yang manis lemak dan sangat enak.




No comments:

Post a Comment