m y f a m i l y

m y   f a m i l y

Saturday, March 21, 2020

Kucing dan khasiat botol merah

27 Januari 2020 - Satu dunia sedang berkata-kata soal virus Corona dan penyakit Covid-19. Dan beberapa hari yang lalu YAB Perdana Menteri Malaysia telah mengumumkan perintah Mengawal Pergerakan mulai 18 Mac 2020 sampailah hujung bulan Mac 2020. Aku mengharapkan dosa-dosaku dan dosa seluruh umat Islam diampunkan Allah. Dan kita mengambil iktibar dari apa yang sedang berlaku ini. Jaga kesihatan. Jaga kebersihan diri. Duduk di rumah. Tingkatkan amalan soleh.

Tetapi kali ini aku bukan nak bercerita tentang virus atau pun penyakit. Aku nak berkisah soal botol berisi air warna merah - petua orang tua-tua untuk menghindar kucing dari merapat. Tapi aku tidak pasti ini adalah petua dari kebudayaan siapa. Tak salah mencuba, kan? Jadi kami pun terus bereksperimentasi dengan teori botol berisi air warna merah ini. Yang kami cuba jauhkan ialah kucing-kucing yang suka kencing dan membuang najis di kawasan rumah kami.

Di hampir setiap sudut depan rumah, kami tempatkan botol-botol berisi air warna merah ini. Sekali pandang macam mujarab. Nampak gayanya dah tak ada kucing-kucing jantan jalanan datang membuat 'tanda' di kawasan rumah kami. Syukur. So far so good. Itulah fikir kami pada mulanya. Tetapi rupanya ada seekor kucing yang masih tak makan saman dengan amaran yang sebegini. Biar aku kenalkan siapakah kucing yang dimaksudkan itu.

Botol air merah di bukaan tepi pagar - laluan masuk kucing-kucing liar.
Botol air merah di tepi tiang - target kucing jantan suka merembeskan air kencing.
Satu lagi tiang yang dikawal rapi oleh botol air merah.
Botol air merah atas tempayan.
Dia asalnya seekor kucing betina jalanan yang memang suka melepak di rumah kami. Hidungnya selalu berhingus. Kulitnya seperti orang kena eczema. Tapi muka dia comel. Matanya besar macam mata kartun. Perutnya buncit, macam kucing bunting. Oleh kerana kami ingat ia sedang mengandung, maka kami namakan kucing itu "Mak Kucing". Nama glamour-nya ialah Maco Chayng. Baru sekarang kami sedar sebenarnya dia tak mengandung. Memang perut dia buncit dan keras. Sampai sekarang dia tak pernah beranak. Oleh kerana Mak Kucing suka sangat lepak di rumah kami, akhirnya kami terus bela dia dan bagi dia makan setiap hari.

Dalam banyak-banyak kucing yang ada di kawasan rumah kami, Mak Kucing lah yang paling kurang cerdik sikit. Dari dulu sampai sekarang, dia memang suka membuang najisnya yang sangat besar di satu penjuru rumah tepi pintu. Dah letak botol berisi air merah pun nampak gayanya masih tak jalan. Dia masih jugak memerut di spot yantg sama. Aku rasa kucing ni IQ dia kurang sikit. Sebab setiap kali dia melepas, tak sedikit pun berasa bersalah di atas perbuatannya.

Okay. Cukuplah setakat itu. Tak nak mengumpat lebih-lebih. Takut dia berasa hati.

Mak Kucing selalu memilih spot terbaik untuk melelapkan matanya.
Kehadiranku disedarinya.
Berasa terganggu dan sedikit marah.
Nak menyambung tidur semula.
Lokasi pembuangan najis oleh Mak Kucing.

No comments:

Post a Comment