m y f a m i l y

m y   f a m i l y

Wednesday, February 21, 2018

Neuformation di Avillion PD: Bersiar sambil memancing

Bahagian 9

Setelah selesai bersarapan di dewan makan, kami terus bersiar-siar di pekarangan hotel. Bergambar kenangan di beberapa sudut strategik yang tidak dikunjungi manusia. Tidak lama selepas itu, kami terus ke pinggir marina melihat ikan-ikan berenang-renang dengan perasaan gumbiranya. Kami ambil kepingan-kepingan roti yang kami songlap dari dewan makan dan melemparkan cebisan-cebisan kecil ke air. Ikan-ikan tadi berebut-rebut mendapatkan roti yang kami campak tadi. Sangat berselera mereka makan. Bagaikan dah berkurun tak makan. Kami suakan lagi roti. Semakin galak ikan-ikan mengejar. Dan semakin banyak pula yang berhimpun dan mengerumuni kami. Sesekali aku terasa macam artis yang dikerumuni peminat. (Tapi peminat aku tu ikanlah. Keh keh keh...)

Ke suatu ruangan terpencil.
Ladies photo shoot session.
Porch bahagian ni memang langsung tak ada orang yang pergi jenguk.
Masih bersiar-siar di pekarangan hotel.
Last pose sebelum bergerak pergi.
Menjenguk ikan di kawasan marina.
Happy nengok ikan main air.
Isteriku lantas mendapat satu idea yang bernas. Dikeluarkan joran teleskopik dari beg, dipasangkan umpan pada mata kail, dan dilemparkan umpan ke dalam air. Agar tidak jelas obvious aktiviti memancing sedang dijalankan, isteriku hanya menggunakan kaedah memancing secara 'hand line', maknanya tak pakai joranlah. Sabriena menemani mamanya dengan penuh setia. Begitu jugak dengan Wanie dan Syahmie. Amier pulak yang sedari tadi memang dah tak sabar-sabar nak ke pantai, sekadar duduk menanti dengan wajah monyok di satu penjuru.

Memancing menggunakan 'hand line'.
Sabriena seronok bagi ikan makan roti.
Syahmie mencari ilham untuk mecipta lagu mengenai ikan.
Amier dah mula bosan dan monyok menanti saat untuk ke pantai.
Lama jugak isteriku memancing menggunakan hand line. Namun tidak seekor ikan pun yang berjaya dipancing. Ikan-ikan di kawasan marina ini memang sangat bijak dan cerdik. Sempat aku bertanya soalan Matematik Tambahan kepada ikan-ikan tersebut. Dan amat menakjubkan, kerana semua soalan Matematik Tambahan yang aku ajukan telah berjaya dijawab oleh ikan-ikan itu denagn tepat. Ini menunjukkan bahawa ikan-ikan kat situ memanglah bijak tanpa boleh dinafikan lagi. Setelah agak lama berada di situ, barulah kami mula mengorak langkah menuju pantai yang terletak kira-kira 400 meter dari tempat kami berada.

Bersambung...

Memancing anak beranak.
Ikan masih tak memakan umpan.
Inilah kawasan marina yang menjanjikan hasil laut yang lumayan.


No comments:

Post a Comment