m y f a m i l y

m y   f a m i l y

Sunday, May 14, 2017

Kelab Khatib Koyan: Gesekan biola dan hidangan istimewa

Bahagian 2 (Akhir)

Sedang kami asyik bersembang dan menikmati juadah yang terhidang, tiba-tiba Abang Rahim mengeluarkan beg rahsianya. Ingatkan senapang. Rupanya sebiji biola lama yang terpelihara dengan baik. Abang Rahim memasang CD background music. Sejurus alunan muzik berbunyi, Abang Rahim pun terus menggesek biolanya dengan lentok yang sangat mendayu-dayu. Semua orang terpukau, terpaku, terkaku, terbeku - bagaikan seminggu duduk di kepulauan Antartika. Mungkin kami memang dah lama merindukan alunan gesekan biola dari Abang Rahim yang dulunya memang sering kami dengari.

Abang Rahim mengeluarkan biola hikmatnya.
Kami terpaku seketika.
Mengalunkan lagu-lagu ever green.
Apabila otai sudah bersuara.
Dah macam konsert dah, pasal lagu yang didendangkan sangatlah banyak.
Kami memang menanti-nantikan jugak Abang Rahim menggesek biolanya.
Atas permintaan ramai, Abang Rahim turut mengalunkan lagi hip-hop Amboi amboi amboi.
Ini adalah lagu yang ke tiga puluh dua yang didendangkan oleh Abang Rahim.
Menghiburkan dalam keadaan ceria.
Abang Rahim mengalunkan lagu-lagu ever green, lagu-lagu lama seperti Angin Malam, Sepanjang Jalan Kenangan, Gubahanku, My Way, dan banyak lagi. Dan lagu yang paling lama (oldie) yang didendangkan bertajuk Sayangku Si Dinasour T-Rex yang telah dicipta oleh komposer terkenal pada masa itu - Ouk-ouk pada kira-kira 250 juta tahun dahulu, dan pernah menjuarai Anugerah Juara Lagu yang pertama pada ketika itu.

Kami yang mendengar bagaikan terkhayal. Fikiran melayang-layang melayan melodi dan irama yang dikumandangkan. Sambil kami turut menyanyi-nyanyi mengiringi gesekan biola oleh Abang Rahim. Perbualan dan sembang santai dihentikan seketika bagi mengamati kemerduan lagu. Kami yang menyanyi dah macam kumpulan choir kebangsaan. Yang suara besar jadi bass. Yang suara tinggi jadi treble. Persembahan spontan kami itu turut mendapat perhatian dari pengunjung-pengunjung yang lain. Lantas mereka yang mendengar sangat berpuas hati dan melemparkan duit ke meja kami. Bila dikumpul dan dihitung, ada kira-kira RM 5,707,080.20 jumlahnya. Kami terus jadi jutawan segera!

Saidi turut tergamam dengan persembahan mantop dari Abang Rahim.
Bung Rosli - wajahnya tak banyak berubah, melainkan janggutnya yang semakin panjang.
Mahathir turut terhibur.
Menikmati hidangan spesel yang disajikan.
Botol-botol berisi jus kesihatan disajikan kepada kami.
Baby Zairaini jadi camera woman.
Merakamkan semua detik istimewa bersama Abang Rahim.
Puteri kepada Meor bernyanyi kepada gesekan biola Abang Rahim.
Gesekan biola Abang Rahim turut menarik perhatian Allahyarham Pak Rauf, ayahanda kepada Bung Rosli. Allahyarham telah keluar dari rumahnya yang terletak bersebelahan dengan warung MaqBull Cafe, lantas menyertai kami di meja hidang. Kami turut berembang ringkas dengan Allahyarham Pak Rauf yang tidak keberatan melayan perbualan kami.

Sepanjang malam itu dipenuhi dengan gema muzik alunan Abang Rahim. Dan sebelum beredar, Meor sempat pulak menyanyikan sebuah lagu menggunakan aplikasi Smule dengan berlatar belakangkan backup singers dari teman-teman. Santapan pada malam itu di-sponsor sepenuhnya oleh Bung Rosli. Doa kami agar Bung semakin murah dan berkat rezeki. Turut diberikan kesihatan untuk memudahkan beliau dalam melakukan urusan-urusan harian serta amal ibadat kepada Yang Esa. Kami sangat-sangat berterima kasih kepada Bung serta kengkawan semua yang mengatur pertemuan ini. Walaupun ramai di antara kami yang masih tidak dapat hadir, semoga pada pertemuan yang lain, jumlah kehadiran semakin meningkat. Bukannya apa, saja bertanya khabar dan sentiasa dalam lingkaran persahabatan. Kami beredar kira-kira pada tengah malam. Bung turut membekalkan jus khasiat asli kepada kami sebagai buah tangan. Terima kasih, Bung. Terima kasih semua. Di lain waktu kita berkumpul dan bersembang lagi.

T A M A T

Allahyarham Pak Rauf turun ke meja hidang bersama kami.
Berbicara sesuatu.
Allahyarham Pak Rauf sedang menghayati persembahan Abang Rahim.
Bicara ayah dan anak.
Semakin lewat malam semakin mendayu-dayu geseken biola.
Dah tak terhitung lagu ke berapa yang ini.
Konsentrasi yang tinggi.
Tiga generasi.
Abang Rahim rehat sekejap setelah puas menggesek biola.
Ingin mencuba jus kesihatan ramuan Bung ini.
Memperkenalkan aplikasi Smule kepada Meor.
Meor sedang bersedia untuk menyanyi.
Meor mendendangkan lagu melalui aplikasi Smule.
Meor sedang mendapatkan nasihat mengenai Smule.
Sambung menyanyi kembali.
Menyanyi dengan penuh perasaan.
Teman-teman berasa terhibur.
Menonton kembali rakaman Smule tadi. Kelakarlah pulak!

No comments:

Post a Comment