m y f a m i l y

m y   f a m i l y

Friday, March 17, 2017

Koas + Anis: Makan besar dan foto bersama

Bahagian 7

Setelah seketika menanti santapan siang sampai, para hadirin dan hadirat tiba-tiba digemparkan dengan kehadiran bauan yang menusuk kalbu yang datang secara tiba-tiba. Semua wajah menoleh ke arah bauan itu, walaupun pada hakikatnya ia tidak kelihatan secara zahir. Mata-mata tajam melilau-lilau tercari-cari sumber bauan itu. Tiba-tiba anak buah kami, Syafiq berteriak, "Tengok! Di sana! Makanan telah tiba!! Makanan telah tiba!!!!!" Para hadirin dan hadirat bersorak kegembiraan. Malah ada segelintir yang sujud syukur. Dan masing-masing berlari-larilah ke arah meja hidang bagi mendapatkan sepinggan makanan enak untuk dimuatkan ke dalam tembolok masing-masing.

Kak Uda dan anak-anak hero-nya adalah antara yang terawal pergi mendapatkan makanan.
Saksikanlah sendiri dereten masakan terhebat seantero dunia.
Abang Zai dan Kak Long turut memulakan makan.
Semua kelihatan bersemangat untuk makan.
Kak Shidah dan Allahyarham Abang Hj Khalid.
Masih menikmati hidangan.
Bermula dengan sambal bilis petai di pinggan.
Lauk-pauk kali ini memang sangat luar biasa enaknya. Masakan kampung asli yang didatangkan khas dari perkampungan orang asli di pedalaman yang paling dalam dan terpencil. Melihatkan masakan sayur nangka, ulam-ulaman dari hutan dara, kari kambing serta lauk-pauk iringan yang terserlah ciri-ciri kekampungannya, menyebabkan air liur aku meleleh melepasi bibirku. Sempat aku menadah air liurku itu. Penuh sebaldi banyaknya. Aku terpaksa bergegas. Perlu tangkas. Sebiji pinggan kucapai dengan rakus. Nasi dan seluruh makanan terhidang aku senduk masuk ke dalam pinggan. Dan lalu..... Dan lalu aku suap dan telan tanpa sempat aku mengunyah. Aaarrrgggghhh.... Sedapnya tak terhingga...

Tiba-tiba Koas dan Anis terkulat-kulat bila melihat para tetamu sedang enak menjamu selera. Bilakah pulak mereka sendiri boleh makan. Perut dah lapar.
Bersama Pak Long dan Mak Long.
Bersama Papa dan Mama.
Masing-masing dengan gaya formal.
Bersama keluarga Mak Uda.
Setelah puas makan, kami berkumpul di hadapan meja santapan beradab. Gambar bersama ahli keluarga dan saudara-mara diambil berperingkat-peringkat. Seluruh ahli keluarga nampak sangat gembira dan ceria. Apatah lagi Koas dan Anis sendiri. Lebih terpancarlah lagi sinar kegembiraan pada wajah-wajah mereka sejak menjadi suami-isteri.

Bersambung...

Bersama keluarga sebelah Papa.
Dengan keluarga Mak Uda lagi.
Dengan sepupu-sepupu yang ramai.
Dengan Allahyarham Pak Andak dan Mak Andak.
Semua kelihatan tenang.
Dengan keluarga Pak Tam, Mama Sophie dan Mak Teh. Dan Kak Aniza jugak.
Bersama sepupu - Saiful dan Faridah.
Masih dengan keluarga Saiful.
Dengan keluarga Mak Ngah.
Hafez memberikan semangat kepada teman floor manager-nya.
Bersama Mak Teh dan sepupu-sepupu serta anak-anak saudara.
Masih dengan kelompok yang sama.
Free style. Tak perlu dibayar.

No comments:

Post a Comment