m y f a m i l y

m y   f a m i l y

Thursday, April 30, 2015

Jadi coach tenis sekejap

25 April 2015 - Pada tarikh ni, kelab rekreasi tenis TTC yang aku join ada buat tournament TTC Open kat Taman Tasik Titiwangsa. Jadi semua court penuhlah untuk kejohanan yang berprestij ini. Mengetahui tarikh ini ada tournament, aku telah mintak tolong kepada anak buah aku, Zuan untuk buat booking court tenis yang ada kat rumah kelab kondominium, tempat beliau tinggal.

Zuan happy dapat training tenis pagi tu.
Zuan yang lebih penat sebab dia yang banyak berlari dan pukul bola. Aku jadi coach relax aje.
Pada mulanya aku ada buat promosi awal melalui whatsapp. Aku uar-uarkan kepada semua ahli keluarga. Siapa yang berminat boleh turut serta. Berjinak-jinak dengan sukan tenis pulak. Bila dah dekat hari nak main tenis, aku cuba kontek balik anak-anak buah aku yang ada potensi dalam game ni. Nampak gayanya masing-masing ada urusan sendiri. Kebanyakannya bekerja pada hari Sabtu. Jadi aku tak dapat mengumpulkan cukup players untuk bermain game double. Kawan-kawan Zuan jugak tak ada yang berminat untuk menceburkan diri dalam sukan tenis. Maka pada pagi tu, aku dan Zuan berdua ajelah kat gelanggang.

Gelanggang kat sini tak berapa cantik. Net pun dah lusuh. Tapi jauh lebih baik dari permukaan tar. Sebenarnya kira okay jugak court ni, sebab aku pernah main kat court yang jauh lebih buruk dari ni. Sayangnya tak ada pengguna.

Gaya seorang coach amatur.
Bulat betul badan aku. Kena exercise lebih sikit.
Bersedia untuk membuat pukulan forehand drive.
Sebelum ni aku pernah kerap jugak bermain tenis dengan Zuan. Tapi dah bertahun-tahun Zuan tak main, maka teknik pukulan perlu di-refresh dan dimantopkan semula. Maka pada pagi tu, kami tak main stroke sangat. Aku lebih kepada menjadi coach kepada Zuan. Bagi bola kepada Zuan, dan bagi dia pukul banyak-banyak kali. Walaupun banyak bola yang keluar gelanggang atau sangkut kat net, tapi ada jugak bola-bola yang dipukul cantik oleh Zuan. Aku rasa dalam dua atau tiga sessi lagi, mungkin Zuan boleh dapat teknik pukulan yang lebih konsisten. Lepas main, kami sarapan sama-sama kat kafeteria bawah. Kepada anak-anak buah yang lain yang pernah ikut aku main tenis sebelum ni, bolehlah join kami kalau ada kesempatan. Tapi kalau ada kerja atau urusan keluarga, utamakanlah yang itu dulu. Majulah sukan tenis untuk negara!

Follow through setelah membuat pukulan.
Dengan Zuan - selfie sekejap.
Selesai sudah sessi kali ini.

No comments:

Post a Comment