m y f a m i l y

m y   f a m i l y

Monday, April 6, 2015

Atika bertunang - Aqif aqiqah - Fateh birthday: Berlatih bersanding

Bahagian 3

Setelah Ika bersanding bersendirian di atas pelamin kecil, kini tiba giliran pengantin lelaki pulak untuk duduk di atas pelamin. Sejak dari tadi Rusydi Ramli menengok aje dari jauh Ika kat atas pelamin kecil. Rasa macam teringin pulak nak duduk kat atas pelamin yang cantik tu. Maka bila dilihat pelamin tu kosong tak ada orang aje, Rusydi cepat-cepat masuk ke dalam ruang tamu dan terus duduk di atas pelamin sambil tersengih-sengih kegembiraan.

Rusydi tersangatlah gembiranya bila dapat duduk di atas pelamin.
Rusydi ditemani oelh barang-barang hantaran.
Tak berapa lama Rusydi kat atas pelamin, tiba-tiba Abang Azman pun turut tumpang sekaki. Tetapi kehadiran Abang Azman bukanlah semata-mata untuk duduk-duduk saja, tetapi untuk menyarungkan cincin ke jari Rusydi pulak. Rusydi agak terkejut dengan penampilan istimewa ini. Lalu tangan dan jari dihulurkan. Tanpa membuang masa, Abang Azman selaku bapa pengantin terus mengambil sebentuk cincin dan disarungkan ke jari manis tangan kanan Rusydi. Dengan perasaan gembira dan terharu, Rusydi terus bersalam dan mencium tangan bakal ayah mentuanya.

Mencium tangan bakal ayah mentua.
Cium tangan biar lama sikit untuk dapatkan feel menjadi menantu nanti.
Abang Azman bersedia untuk menyarungkan cincin ke jari bakal menantu.
Masing-masing berasa gementar menjalani acara ini.
Cincin perak telah pun tersarung ke jari Rusydi.
Abang Azman menayangkan cincin baru kepada para wartawan dari segenap negara.
Family photo.
Mahligai Cinta.
Nona.
Wanita Hari Ini.
Malaysia Hari Ini.
999?
Setelah kedua-dua bakal pengantin bersanding di atas pelamin secara berasingan, kini tibalah para ibu dan bapa pengantin untuk bersama-sama berada di atas pelamin. Ini adalah tanda satu permulaan, ikatan penyatuan di antara dua keluarga - keluarga Ika dan keluarga Rusydi.

Setelah sessi bergambar bersama ibu bapa selesai, barulah Ika dan Rusydi disatukan di atas pelamin tanpa gangguan dari mana-mana pihak. Walaupun mereka duduk di atas satu kerusi pelamin yang sama, tetapi mereka tidak dibenarkan duduk rapat. Paling tidak mestilah ada gap atau jarak sejauh 18 inci, atau 1 kaki setengah, atau 45 sentimeter. Siap ada orang tukang ukur jarak tu pakai pembaris untuk memastikan jarak ini dipatuhi. Mereka nampaknya sangat sepadan. Bagaikan pinang dibelah dua. Dan gambar mereka duduk bersanding dirakamkan oleh jurugambar profesional dan amatur bertalu-talu.

Bersambung...

Seronok bergambar ramai-ramain macam ni.
Bakal menantu, bakal mentua, bakal besan.
Bakal suami dan bakal isteri.
Sukanya dia!
Jarak tempat duduk Ika dan Rusydi telah disukat - ngam-ngam 18 inci.
Practice bersanding.
Tak ada ke orang nak practice jadi pengapit?
Gambar famili sekali lagi.
The more the merrier.
Lepas ni baru orang lain boleh bergambar bersama pengantin.

No comments:

Post a Comment