m y f a m i l y

m y   f a m i l y

Sunday, May 3, 2015

Kenduri Encik Arif dan Puan Fidah

17 Januari 2015 - Kami dan sekumpulan kengkawan yang lain, telah dijemput hadir ke sebuah majlis kenduri oleh kawan sepejabat dengan wife aku, Puan Fidah dan suaminya Encik Arif. Kalau tak silap aku sempena nak pergi umrah kot. Dan mungkin ada beberapa sebab yang lain jugak. Jadi kami sekeluarga pun datanglah ke majlis itu dengan membawa perut yang kosong. Sabriena dan Syahmie tak ikut sama. Syahmie masih kat asrama. Tapi aku tak pulak ingat kenapa Sabriena tak bersama kami pada petang hari itu.

Amier amibil air sirap bandung yang diimport khas dari Bandung, Indonesia.
Wanie dan Amier sedang syok makan char kuetiau yang power.
Memang sedap. Aku pun ada menjamahnya.
Amier sedang tunggu giliran untuk mendapatkan burger bakar yang berisi tebal.
Proses menyediakan burger.
Menikmati sotong kangkung dan kuih-muih tradisional.
Memotong kambing golek. Inilah kambing golek terhebat yang aku pernah makan kat dunia.
Masa kami sampai tu, segala urusan bacaan tahlil dan doa selamat telah pun selesai. Kami cuma datang untuk duduk makan aje. Cuma dalam hati, didoakan jugaklah keselamatan dan kesejahteraan untuk pasangan suami isteri ini serta keluarga mereka ketika di tanah suci Makkah. Aku terus menerpa ke arah kambing yang sedang bergolek-golek di atas tanah. Maksud aku yang sedang digolekkan di atas api. Specialty Encik Arif ni ialah menyediakan kambing golek Grade A+. Jadi sudah tentulah kambing golek yang dihidangkan kepada tetamu mempunyai rasa yang sangat luar biasa enaknya.

Wanie suka makan. Hari-hari Wanie makan. Lepas makan, Wanie buat 'good'.
Isteriku bersama kengkawan yang turut hadir.
Kengkawan isteriku.
Semua berkumpul di satu meja bulat untuk bersidang.
Amier dah kenyang.
Alamak! Nak terber,,,,,,,, pulak.
Oh! Sekadar buang anign aje rupanya. Ahhhh... leganya.
Amier suka oren.
Hari-hari Amier makan oren.
Lepas makan oren, saya buang angin lagi. Secara gentleman.
Kemudian makan oren lagi.
Tengoklah kulit muka saya yang awet muda. Makanlah oren banyak-banyak.
Setelah makan kambing, aku jalan-jalan di sekeliling laman rumah dan di bawah khemah yang telah dipasang untuk majlis ini. Punyalah banyak kepelbagaian makanan yang disajikan untuk para tetamu. Macam makan buffet kat hotel pulak rasanya. Dan makanannya enak-enak belaka. Aku makan burger bakar, cendol, char kuetiau, sotong kangkung, kuih-muih, minuman air sejuk dan panas. Memang thorbaeque! Aku cuma tak dapat nak merasa makan nasi beriyaninya aje, pasal dah terlalu kenyang makan benda-benda lain. Sementara wife aku berborak-borak dengan kengkawannya yang lain, aku anak beranak menghadap makanan ajelah. Makan dan makan lagi. Makan dan makan lagi.

Wife aku bersama kengkawannya.
Tetiba oren melekat di mulut Amier.
Yang menjadikan senyuman Amier lebih kelihatan ceria.
Chef-chef tersohor se-Malaya duduk berehat setelah penat menyediakan juadah enak kepada para tetamu.
Tuan rumah Encik Arif turut bergambar bersama chef-chef tersohor.
Menyediakan burger bakar gaya seorang profesional.
Setelah puas makan, barulah kami bergerak pulang. Tak habis kat situ aje. Kami siap dibekalkan dengan  cendol dan char kuetiau tapau lagi. Itulah untungnya datang time majlis dah nak habis. Segala hidangan yang tertinggal boleh kami habiskan terus, kalau hendak. He he he. Kalau hendaklah. Dan kalau tak malulah. Tapi kami dah cukup bersyukur dan berterima kasih kerana telah dijemput ke majlis ini. Mohon maaf kerana tak dapat sampai awal untuk sama-sama berdoa dengan ahli jemaah yang lain. Tetapi kepada Encik Arif dan Puan Fidah, semoga rezeki kalian lebih murah dan berkat, dan sentiasa dalam rahmat dan redha Allah hendaknya.

Dua bungkus cendol kacang siap.
Eh, cendol tadi kita letak kacang ke, atau letak sotong? Jadi cendol sotong pulak nanti.
Sotong kangkung yang jugak sangat sedap.
Tuan rumah, Puan Fidah menapaukan untuk kami char kutiau yang terhebat.

No comments:

Post a Comment