m y f a m i l y

m y   f a m i l y

Monday, July 22, 2013

Resepsi Hazwan & Eida: Bergambar dan bersurai

Bahagian 11 (Akhir)

Dan setelah berabad-abad laman blog ini terhenti dari diterbitkan, akhirnya sampai jugak ke episod akhir kisah perkahwinan anak saudaraku, Kois dan Eida. Pergh! Letih berjanggut aku nak tunggu detik ini. Dan aku ada sedikit kesempatan dan peluang masa terluang untuk meneruskan penulisan ini. Okay. Ikutilah kisah selanjutnya pasal Kois kahwin dengan Eida.

Kepada para tetamu.
Setelah segala acara - sanding, merenjis dan tepung tawar, makan beradab, potong kek, baling gegula, berucap, nengok video, siap dilaksanakan, barulah tiba waktu untuk ambil gambar beramai-ramai pulak. Satu keluarga besar bergabung di atas pentas pelamin untuk bergambar. Pentas jadi sendat dan padat. Tiang pentas bagaikan nak roboh. Tapi jurugambar tetap releks, dan mengambil gambar demi gambar untuk diabadikan di dalam minda sebagai kenangan berpanjangan.

Bergambar ramai-ramai.
Pentas tak cukup besar untuk menampung ahli keluarga yang sangat ramai.
Menyusun formasi terbaik untuk bergambar.
Ready, satu dua tiga.....!!!
Beberapa lagi shot sebelum bersurai.
Tiga orang adik beradik - Nyah, Long dan Uda.
Dan sessi bergambar pun selesailah dengan selamat. Time untuk mendendangkan lagu pulak. Sedang aku duduk termenung menoman tanggo, aku terdengar suara orang menyanyi. Eh! Macam nyanyian karaoke je. Aku lalu menghampiri brader DJ. "Bro, mau angkat satu lagu kasi mari". Lalu aku memilih lagu M.Nasir bertajuk Suatu Masa. Dan bila giliran aku, aku pun duduklah di kerusi artis dan menghamburkan kata-kata bermelodi untuk didengarkan kepada umum. Waktu tu dewan dah hampir kosong. Yang mendengar nyanyianku hanyalah sanak saudara dan teman-teman rapat pengantin. Serta cengkerik juga.

Mendendangkan lagu hip-hop gaya tradisional.
Membuat bunyi burung merbuk - kuurrrr kuuuuurrrrr...
Pergh! Dah sebijik rupa S.M.Salim atas kerusi roda, daaa...
Penuh penghayatan.
Zuan membuat ulasan selari pasal majlis perkahwinan pada hari itu.
Safiyah dengan lagu Shahir-nya.
Tamat sessi karaoke. Saudara mara terdekat turut mendendangkan lagu. Yang belum makan, kini pergi makan. Yang masih lapar, terus ulang makan. Yang lain-lain duduk berehat di sekitar dewan sambil menantikan waktu yang sesuai untuk pulang. Aku dan keluargaku pulang setelah kami selesai menunaikan solat zuhur yang sangat lewat. Dan kami pulang dengan tubuh yang lesu. Namun jiwa gembira meraikan anak saudara dan juga salah seorang rakan akrabku - Kois. Selamat berbahagia dan hidup penuh keberkatan dan harmoni. Amin

Tamat.


Mak Long menegur Sabriena.
Sabriena turut happy meraikan abang sepupunya.
Sabriena dengan bibik.
Sedang santai.
Bosan-bosan, hisap puting lagi baik.
Ini kira kategori makan second round. Atau mungkin jugak dah masuk tiga empat round kot. He he he..
Wanie dan Sabriena dengan bibik.
Wanie tengah bosan. Sangat bosan!
Koas baru dapat peluang nak makan.
Bersama Sri, Yaya dan Ika.
Tiga orang jiran. Oops silap, mereka bukan jiran, tapi adik beradik!
Haykal, Zuan dan Kois.
Intan, Kois dan Yaya.

No comments:

Post a Comment