m y f a m i l y

m y   f a m i l y

Sunday, May 15, 2011

Kali ketiga Foong kecewa

Foong adalah pemain terhebat dalam group kami. Orangnya rendah-rendah, kecik-kecik, kepala agak botak sikit, jalan agak terkengkang-kengkang sikit, dan umur sekitar lewat 30-an atau mungkin telah mencecah awal 40-an. Kalau tengok dari segi fizikalnya memang tak jangka dia ni pandai main tenis. Tetapi sebenarnya dia sangat hebat. Dia pemain tangan kidal. Servisnya melengkung macam pisang tanduk. Forehand-nya tinggi dan penuh top spin. Backhand-nya sangat deras dan tepat. Under spin-nya pada sudut-sudut yang sukar. Dan yang paling berbisa adalah permainan volley-nya. Pihak lawan yang cuba-cuba nak tewaskan dia dalam permainan jaring perlu berfikir semula. Reflect-nya terlalu cepat dan boleh mematikan bola-bola deras yang menerpa ke arahnya. Ini menjadikan sesiapa saja yang berpasangan dengannya dalam permainan bergu menempa kemenangan walaupun pasangannya itu sangat lemah prestasinya, seperti aku.

Tapi semalam merupakan kali ketiga aku berpasangan dengan Foong dan kami tumpas. Set terakhir merupakan yang paling mengecewakan. Kami tumpas kepada pasangan hebat abang haji Nordin dan Bob. Tapi aku tak jangka akan tumpas sampai 1-6. Bola mudah pun aku kantoi. Aku rasa itulah yang menyebabkan Foong seperti berputus asa untuk bekerja keras mengejar dan mematikan bola di gelanggang lawan. Partner kena bekerja keras jugak, kalau tidak sia-sialah usaha keras yang dilakukan. Memang betul pun. Semalam merupakan kali ketiga aku bagaikan tak pandai main tenis langsung. Tak pandai main tu maksudnya macam beginner-lah. Tapi masa stroke dengan Foong okay pulak. Macam tulah adat pemain amatur macam aku. Kadang OK, kadang KO. Walaupun agak mengecewakan, tapi aku tetap happy dapat turun jumpa kawan-kawan seperjuangan.

Bob sedang beraksi.

No comments:

Post a Comment