m y f a m i l y

m y   f a m i l y

Saturday, November 16, 2019

Teater JERAT: Melangkah ke dalam jerat

Bahagian 3

Babak Tiga

Pagi itu cerah. Dingin. Nyaman. Hamdan dengan pakaian kemas dan hati berbunga-bunga telah awal-awal lagi ke lokasi terpencil, tempat yang telah dijanjikan untuk bertemu Hayati. Bersendirian sambil berkata-kata di dalam hati. Ceria wajahnya, girang hatinya terzahir sehingga dia mengalunkan irama.

"Sopan santun anak Melayu,
Senyum terukir, senyum terukir bila disapa.
Dalam pantun kukirim rindu,
Rindu mengalir, rindu mengalir di dalam kata.

Lemak manis ala amboi-amboi,
Santan kelapa ala amboi-amboi,
Kupandanglah manis ala amboi-amboi,
Anak siapa......"

...sambil menari-nari meluah rasa.

"Hari ini aku akan bertemu pojaan hatikuuuu..."
"Perlu tenang dan santun."
"Jangan gelojoh. Jangan gugup."
Berdendanglah dulu.
"I lab you. You lab me..."
Hayati menyapa secara tiba-tiba. Hamdan agak terkejut. Tersipu malu namun sangat gembira dengan kehadiran Hayati. "Tak sangka Hayati datang juga bertemu abang", kata Hamdan. Mereka berbicara kasih. Bertutur cinta. Usik-mengusik. Bergurau senda. Dan tanpa berselindung, Hamdan menyampaikan maksud. Impian yang telah terbuku lama dalam hati. Impian untuk memenangi hati Haryati. Ingin memiliki. Menjadikan Hayati sang permaisuri.

Haryati tidak menolak. Barangkali hasrat yang sama telah berumah lama di dalam hatinya. Namun... Namun ada syarat yang perlu Hamdan patuhi. Hamdan menanti Hayati menuturkan syarat-syarat itu dengan hati terbuka. Apa pun dia rela. Hayati mendekati Hamdan. Dibisikkan ke telinga Hamdan akan syaratnya. Hamdan perlu mengakuri.

"Abang suka tak dengan penampilan Hayati hari ini?"
"Lebih baik abang cakap abang suka. Kalau tak nanti, Hayati merajuk. Susah nak pujuk."
"Merajuklah. Abang cari yang lain aje", usik Hamdan.
"Tapi yang lain takkan sama dengan Hayati", jawab Hayati.
"Hayati pandai menyanyi, pandai menari, pandai berlakon. Pernah sandang pelakon wanita terbaik dalam festival teater,  tau?"
"Aduh! Itulah yang membuat abang semakin sayang kat Hayati."
"Hayati, abang ada perkara yang abang nak cakap dengan Hayati."
"Jom ikut abang."
"Kita pergi rumah Tok Kadi."
"Eh! Sabarlah dulu, abang. Nak kahwin ada syarat-syaratnya. Khatam Al-Quran, pergi haji, solat subuh mesti kat masjid."

Babak Empat

Hayati sampai di rumah. Dia tidak terus masuk. Di pagar dia termenung seketika. Ada suatu bayangan yang terpapar di hadapannya. Jelas. Saat remajanya ketika dia bersama ibunya, Kuntum. Walaupun Hayati pernah merayu ibunya untuk tidak mendendami, dan melupakan segala peristiwa hitam yang pernah berlaku ke atas mereka, namun Kuntum tetap berkeras. Ayah Hayati, suami Kuntum, telah difitnah menodai dan membunuh seorang dara kampung berama Senah. Tok Penghulu Murad, serta orang-orang kampung mengusir mereka seluruh keluarga bagai binatang. Tanpa usul periksa. Tanpa belas. Tanpa ehsan. Kediaman mereka dibakar. Hangus. Rentung. Dan mereka terpaksa menghuni di pinggir hutan. Berteman unggas. Berteman sunyi dan kelam. Jauh dari ketamadunan.

Lantaran inilah Kuntum mendesak Hayati untuk menggalas amanah, menuntut keadilan dengan melunaskan dendam yang telah berzaman tersimpan. Sehelai selendang merah, pusaka, dihadiahkan kepada Hayati. Dendam kesumatnya dialirkan ke dalam setiap titis darah, setiap hela nafas Hayati. Amanah ini mesti ditanggung. Tugas yang diberi mesti dilaksanakan. Biar puas hati ini. Biar lenyap segala ketidakadilan.

Bersambung...

Kuntum sedang memanterai selendang hikmatnya.
Selendang merah penuh rahsia.
Hayati, sewaktu remajanya pernah merayu ibunya untuk bersikap memaafkan.
Ibunya bertegas untuk tetap mendendami.
Hanya yang mengalaminya saja yang mampu memahami.


No comments:

Post a Comment