m y f a m i l y

m y   f a m i l y

Monday, August 27, 2012

4 Syawal 2012: Beraya di rumah Makcik Doyah di Ulu Tiram

Di Ulu Tiram kami terus menghala ke rumah Makcik Doyah, adik perempuan tunggal Ayah Atan. Masa kami sampai tu, Makcik Doyah tengah sibuk mengemas rumah yang dimasuki air hujan semalamnya. Bumbung zing rumahnya terbang ditiup angin kencang. Setengah daripada ruang dalam rumah telah terdedah kepada hujan lebat. Lantas kuyuplah segala perabot dan perkakasan yang ada kat rumah. Kesian aku nengokkan.

Bahagian hadapan rumah Makcik Doyah. Aku pernah bermalam di sini dulu masa baru-baru kahwin.
Bersembang di ruang hadapan rumah.
Sambil merokok.
Ayah Atan, Abang Khalid dan Koas.
Makcik Doyah dan anak-anaknya menyambut kami dengan wajah ceria dengan mengenepikan masalah rumah rosak yang sedang dialami mereka. Kami sembang-sembanglah bersama. Makcik Doyah memang suka speaking Jerman. Kalau faham baguslah. Kalau tak faham angguk ajelah. Atau pun beri tau aje terus terang yang kita tak faham. Nanti dia akan speaking BM lah. Tahun ni Makcik Doyah akan menunaikan haji. Kebetulan samalah macam Ayah Atan jugak.

Makcik Doyah memberikan sepenuh perhatian dengan kisah yang diceritakan oleh Safiyah.
Sedang menikmati juadah.
Entah kenapa, tiba-tiba Amier segan nak bukak mata.
Amier masih menutup matanya.
Bersembang dan bercerita anak-beranak.
Seronok sesekali balik kampung.
Cerita pasal kawasan kampung.
Makcik Doyah, Abang Leman dan Ayah Atan.
Setelah puas makan-makan dan minum-minum serta makan mi goreng kat rumah Makcik Doyah, kami pun mintak dirilah untuk pergi beraya kat rumah Pakcik Bakar pulak yang rumahnya terletak berdekatan.

Bersama Makcik Doyah.
Bergambar kenangan.
Amier lukis bendera negeri Selangor, Johor, Terengganu dan Perak.
Bersalaman dan bermaafan.
Berbalik kepada kisah bumbung rumah Makcik Doyah yang dah diterbangkan angin kencang, kata anak lelakiknya, itu kira baru first time jadi macam tu. Masa tu kebanyakan orang dewasa sedang pergi menziarahi Allahyarham Pak Long Leng kat Stulang Darat. Yang tinggal kat rumah cuma anak-anak aje. Bila berlaku kejadian bumbung  terbang tu, anak-anak semua ketakutan dan lari berkumpul di ruang tamu. Makcik Doyah minta bantuan adiknya, Pakcik Mail untuk membetulkan bumbung rumah yang rosak. Kami harap semua kerja membaiki bumbung berjalan lancar dan semoga Makcik Doyah sekeluarga bersabar dengan dugaan ini. Dan semoga kejadian seumpama ini tak berulang lagi.

Lihatlah bahagian rumah yang dah tak berbumbung.
Bumbung zing baru digantikan.
Terpaksa menjemur tilam dan bantal yang basah disiram hujan.

No comments:

Post a Comment