m y f a m i l y

m y   f a m i l y

Tuesday, March 29, 2011

Ardy+Zila: Karaoke time!

Dah macam jadi trend sekarang, kalau ada majlis kahwin ada jugak majlis karaoke untuk saudara mara dan teman-teman terdekat. Aku dan isteri pun kengkadang ambil kesempatan jugak nak menyumbangkan lagu. Kalau zaman muzik so called "alternative" dulu, penyanyi rakaman jadikan suara sumbang tu sebagai alasan untuk menyanyikan lagu-lagu alternatif. Sesetengah tu memang sumbang sungguh, sampai terkeluar chord H#, K-flat, M minor 7 dan tah apa-apa key lagi yang tak pernah wujud dalam teori seni muzik. Bila DJ bukak kaunter je, ramailah yang beratur nak pilih lagu. Siap kena ambil nombor giliran. Aku dan isteri tak terkecuali. Aku pilih lagu Belaian Jiwa-Carefree.

Setelah beberapa ketika, tibalah giliran aku untuk menyanyi. Aku pun mencapai mikrofon dengan konfiden lalu buat sound test. "Cobaan, cobaan, testing, testing". DJ yang agak panas dengan kelakuan aku lantas menjerit, "Ini bukan cobaan, ini betul-betul..." Aku tak peduli. Dan terus berkata, "Cobaaaannn" Letih jugaklah DJ tu nak meyakinkan aku yang ini adalah betul-betul dan bukan cobaan, sampai tergolek-golek dia. Akhirnya aku mengalah. Dan bermulalah aku menyanyi.

Setelah habis bernyanyi, aku tanya juri yang pertama-yang merupakan seorang Wak. "Macam mana Wak?" Katanya, "hantam sajalaaahhh." Juri kedua Datuk Ramli MS, "Awak kena ambil perhatian melodi dia. Kalau awak dapat nyanyi dengan melodi yang betul, penghayatan awak akan bertambah bagus." Dan entah dari mana datang pulak mat saleh sorang ni, siapa lagi kalau bukan Simon Cowel, "You sang like a stray cat being stepped by an elephant and suddenly the cat chased a rat and the rat frightened the elephant away, and left only the cat and the rat chasing one another in circular motions. That was horrible!" "Ya lah tu", bisik hati kecil ku. Ally Iskandar yang kebetulan nak tumpang bilik air sempat bertanya aku tentang komen dari para juri tadi. Lalu aku menjawab, "saya akan cuba yang paling TERBAEK untuk meningkatkan mutu nyanyian saya pada masa akan datang".

Dan yang kelakarnya, masa DJ nak putarkan lagu "Di Alam Fana Cintaku" nyanyian allahyarham Shamrin Fotograf, DJ tu siap bagi muqadimah yang agak panjang. Katanya, "Saya kenal arwah Shamrin, dan inilah lagu TERAKHIR yang dinyanyikan oleh arwah sebelum dia menghembuskan nafas terakhir". Bila dipanggil orang yang memilih lagu ni untuk menyanyi, tak siapa mengaku itu lagu pilihan dia. Semua suspen pasal DJ tu dah bagi intro yang menyeramkan. Akhirnya Ashraf Acap tampil ke depan. Nasib baik Ashraf masih boleh nyanyi...

Yang paling catchy sekali barangkali adalah nyanyian dua orang ayah muda sambil mendukung anak masing-masing: Zuan dan Hafez. Macam cerita Man Laksalah pulak.





No comments:

Post a Comment