m y f a m i l y

m y   f a m i l y

Saturday, March 21, 2020

Memancing di tasik UiTM Dengkil

23 Februari 2020 - Dah lama aku berangan-angan nak memancing di salah satu tasik yang ada di sekeliling UiTM Dengkil. Sejak anak sulung kami, Syahmie belajar di situ lagi pada kira-kira dua tahun yang lalu. Kini Wanie pula yang menuntut ilmu di sana. Jalan pintas ke pintu masuk utama juga nampak gayanya telah dibuka. Salah satu tasik yang ada di kawasan itu terletak betul-betul di sebelah jalan besar. Semakin geram aku melihat tasik luas yang cantik itu tersergam tanpa diganggu. Berkobar-kobar semangatku untuk menduga ikan-ikan di air yang bermukim di situ.

Luas sungguh tasik ini. Ada beberapa tasik yang seumpama ini di kawasan UiTM Dengkil.

Aku rasa ikan-kan besar berselindung di sebalik ranting-ranting di dalam tasik.

Pancingan telah dimulakan.

Suatu petang, isteriku telah mencadangkan kepadaku untuk kami mencuba nasib di tasik Dengkil itu. Kami memang dah bercadang nak melawat Wanie pada petang itu. Bolehlah singgah sebentar di tepi tasik. Kebetulan pula, cacing tanah yang kubeli minggu lalu masih ada lagi berbaki. Tanpa banyak soal, aku menyetujui cadangan itu.


Ikan pertamaku. Satu-satunya ikan yang berjaya dinaikkan.

Isteriku turut memancing.

Menanti ikan memakan umpan.

Kami jumpa Wanie dulu di asrama. Ajak dia pergi ke tasik sekali. Sesampainya di tasik, Wanie dan Sabriena duduk dalam kereta. Aku dan isteriku pergi ke tepi tasik untuk memancing. Dalam perjalanan kami ke sana, kami terserempak dengan seorang pemancing yang baru selesai memancing menggunakan umpan soft plastik. Aku tanya, "Dapat ikan tak?" Jawabnya, "Tak dapat." Banyak ke ikan di sini? Ikan jenis apa ada kat sini?" tanya kami lagi. "Ish ish ish... Kat sini dulu ada macam-macam jenis ikan. Ada toman, haruan, jenahak, kerapu, tongkol, senangin, kurau dan GT. Kalau nasib baik, kadang-kadang boleh dapat blue marlin!" Mendengar itu, aku semakin bersemangat. Kata pemancing itu juga, tilapia memang banyak di situ. 

Kami terus memulakan pancingan menggunakan umpan cacing dan roti. Tak lama menanti, umpan cacingku dirembat seekor ikan tilapia sebesar tiga jari. Lalu aku lepaskan kembali ke tasik setelah kuambil gambarnya. Getuan-getuan kecil memang terasa. Tetapi tiada yang kasar nampak gayanya. Olak-olak air yang besar juga sangat kurang. Mungkin salah port kot? Tetapi aku yakin, tasik yang sebesar ini takkanlah tak ada ikan bersaiz gadang? Aku berazam untuk kembali ke sini dan menyiapkan diriku bagi memburu ikan marlin yang menjadi legenda di sini!

Joran teleskopik light weight yang sangat berguna.

Isteriku casting pakai cacing.

Walaupun tak dapat menaikkan ikan, hati tetap terhibur.

Sebelum ke UiTM, kami singgah bertemu teman kepada Syahmie - Zukri (bakal doktor).

No comments:

Post a Comment