m y f a m i l y

m y   f a m i l y

Sunday, February 16, 2020

Berkahwin di samudera: Hilang mabuk bertemu kawan

Bahagian 2 (Akhir)

Kita masih bercerita pasal mabuk laut kerana menghadiri majlis perkahwinan yang diadakan di tengah ombak. Sesi makan dan minum sebenarnya sekejap saja. Walaupun tetamunya ramai, namun tempat duduk masih banyak untuk kami gunakan sewaktu bersembang santai dengan teman-teman. Cuma kami tak dapat duduk selonggoklah macam selalu. Perlu berpecah-pecah mencari ruang yang ada. Kali ini aku ajak isteri aku untuk turut sama berlegar-legar mengambil gambar aku dan teman-teman sekolahku. Jadi banyaklah sikit gambar aku kali ni.

Elias sedang consult Datuk Dr Kahar tentang isu mabuk lautnya.
Wan Zul baru selesai makan gamaknya.
"Awak kena makan jeruk asam", nasihat Datuk Dr Kahar.
Bergambar seketika.
Mus Boboq dan isteri.
Duduk di meja terasing sedikit.
Datang berdua saja kali ini.
Bersama Wan Zul dan Zamri. Elias yang dah pulih dari mabuk laut ingin mencelah.
Empat sahabat.
Yang paling jarang aku jumpa ialah Zamri - classmate aku masa Form 1-3.
Biar ambil gambar lebih sikit.
Kami bergambar bersama Che' Ab.
Tetiba mukaku menjadi agak serius. Mungkinkah sedang menahan kentut?
Maliki mengucapkan tahniah kepada Che' Ab.
Gembira dapat bertemu dengan bapa pengantin.
Bersama Hadi Kecik. Kengkawan panggil aku Adi Geddes (maksudnya Adi Besar).
Bersama dua orang karkun hebat, Din Sakun dan Wan.
Bersama Muzmi (ex-classmate) dan Mahzan (ex-dorm mate).
Bersama Mus Boboq (birthday sama dengan aku. Tapi perangai lain-lain).
Bersama Nasa Gagah (gelaran yang aku baru bagi).
Kotak goodies juga sangat menarik.
Iklan majlis perkahwinan.

Setelah berada agak lama di dalam dewan majlis, bersembang dan bergambar, kami pun memulakan langkah untuk beredar pulang ke rumah. Tetapi.... di tengah jalan... kami telah ditahan oleh beberapa orang lelaki yang dikenali. Lalu sesi bergambar dengan lelaki-lelaki itu di luar bangunan pun berlakulah. Setelah puas bergambar, barulah kami balik. Kali ni baru betul-betul pergi meninggalkan pekarangan bangunan Bora Ombak Putrajaya.

Kepada Che' Ab dan keluarga, kami mengucapkan terima kasih kerana telah menjemput kami. Dan tahniah kami ucapkan kerana ahli keluarga telah berkembang menjadi semakin besar dan meriah. Kepada pasangan pengantin pula, Iman dan Hijaz, kami ucapkan tahniah dengan ikatan perkahwinan ini. Semoga hidup penuh barokah, harmoni dalam rumah tangga, dan kekal dalam rahmat dan redha Allah hingga kalian semua disatukan di Jannatul Firdaus. Ameen.

T A M A T

Di luar Bora Ombak.
Aku pun buat satu pose kat luar Bora Ombak juga.
Bersama Nuar.
Azli Ramzah dan Mazlan Musa joined in.
Azwan juga join sama.
Begitu juga dengan Maliki dan Nasir.
Last pose sebelum aku balik rumah.


1 comment:

  1. Alhamdulilah, an excellent rendition of "silatur-rahim", Tuan.

    ReplyDelete