m y f a m i l y

m y   f a m i l y

Tuesday, May 7, 2019

Hari Olahraga MAHISS: Gerak pendekar

Bahagian 4

Sejurus YBhg Dato' Ahmad Shapawi memalu gong dengan kuat, orang-orang kampung MAHISS pun datanglah dan berkumpul beramai-ramai menghampiri ruang astaka berbumbung, tempat berehatnya para pembesar negara. Orang-orang kampung kelihatannya berpakaian serba hitam. Seragam. Masing-masing berwajah serius. Langsung tidak mengukirkan senyuman. Walaupun sekelumit. Seorang pemuda bertubuh kecil tampil ke hadapan. Mungkin beliau adalah ketua mereka. Dan dengan tak semena-mena pemuda bertubuh kecil itu mula berteriak. Sesuatu yang tidak begitu jelas pada pendengaranku. Dan kesemua penduduk kampung memberikan respons. Pergerakan berirama bagai lenggok tarian pun dipersembahkan.

Satria MAHISS bersiap siaga.
Merapat sembah.
Mohon izin sebelum beraksi.
"Siap semua!"
Sembah hormat lagi.
Tepuk tangan ke tanah - bersedia untuk bertayammum.
Kuda-kuda dipasang kemas. 
Kuda-kuda dari Rom dan Parsi.
Membuka gerak dengan mempamerkan jurus rentak tujuh petala.
Kilas sendeng mentari di ufuk timur.
Menggarap tumbukan padu guruh Mahawangsa.
Aku memang sangat minat menengok gerak silat, lebih-lebih lagi kalau ia dipersembahkan secara berkumpulan. Gerak yang berirama, tersusun mengikut lenggok yang telah diarahkan. Gerak pahlawan, namun halus dan lembut seninya. Aku tak pandai bersilat. Amier yang teruja untuk bersama pasukan silat olahraga MAHISS aku biarkan, malah aku menyokong sepenuhnya. Otot biar kuat, kekuda dipasang kemas, tujahan biar padu, disiplin diri mesti tinggi. Aku berharap suatu hari nanti Amier pula yang akan ke tengah gelanggang mempamerkan aksinya kepada khalayak. Abang-abang dan teman-teman mohon bantu ya?

Bersambung...

Tangan mendepa bak kenyalang di angkasa.
Bersimpuh silang bagai teka silang kata.
Simpuh pendekar laksamana.
Menyedut resap aura dari alam yang nyaman. 
Memohon doa kepada Ilahi.
Fikir sejenak sebelum meneruskan aksi.
Buah silat kuak ombak samudera.
Mendepa membuka jiwa penakluk alam.
Mengambil hasrat sebelum memberi makna.
Sendeng ke ufuk barat pula.
Bersedia untuk merempuh dan mara.
Layan ajelah aku punya cerita. Sebenarnya aku memang tak pernah tau makna di sebalik gerakan.

No comments:

Post a Comment