m y f a m i l y

m y   f a m i l y

Wednesday, April 17, 2013

Banjir di Ampang

Hari Rabu minggu lepas aku cuti. Jadi sebelah petangnya, aku pergilah jemput anak-anak aku, Wanie dan Amier kat sekolah. Mula-mula ambil Wanie kat sekolah agama. Lepas tu terus ke sekolah kebangsaan untuk jemput Amier pulak. Masa tu hujan turun agak lebat jugaklah. Aku dengan Wanie duduk aje dalam kereta yang aku parking kat perkarangan masjid Ampang. Masa kami sampai kat masjid, tak ada pun air bertakung kat atas jalan. Tapi hujan semakin lama semakin lebat turunnya. Dan air mulai naik sedikit demi sedikit. Air sungai pun mengalir deras macam F1. Dan semua longkang dipenuhi air. Longkang yang kecil nampak gayanya tak mampu untuk menampung kebanjiran air hujan yang naik dengan sebegitu pantas.

Jalan raya dinaiki air.
Bila dah kira-kira jam 6.30 petang, aku pun keluar dari kereta dan terus menghala ke sekolah untuk menjemput Amier. Pintu pagar sekolah yang dibuka terlalu kecil. Berpusu-pusu anak-anak yang meluru keluar dari pintu pagar kecil tu. Kelibat Amier tak jugak aku nampak. Bila berpeluang, aku terus masuk ke dalam sekolah. Pun masih tak nampak Amier. Aku keluar lagi. Nengok pulak kat bus stop. Tak jugak nampak Amier. Mata aku liar mencari Amier ke segenap penjuru kawasan luar sekolah. Tiba-tiba aku agak terkejut bila disapa oleh seorang kanak-kanak yang lencun habis tubuh badannya. Dan kanak-kanak itu ialah Amier. Aku pun tak tau tadinya dia tunggu aku kat mana.

Untuk ke kereta, kami terpaksa meredah air yang naik ke paras betis. Perlu jalan hati-hati. Takut kaki termasuk ke dalam longkang. Oleh kerana air sungai berdekatan turut naik, maka ikan-ikan dari sungai semuanya telah berenang keluar hingga ke jalan raya. Antara ikan-ikan yang sempat aku lihat termasuklah ikan kelah, sebarau, temoleh, tengas, baung, kelisa, kenerak, begahak, belida, jerung putih, ikan lumba-lumba dan ikan duyung. Nasih baik aku tak bawak jala. Kalau aku bawak jala, sudah tentu aku dah menjala semua ikan dan jual kat pasar malam berdekatan. Oh ya, terlupa pulak aku nak kisahkan. Selain dari ikan-ikan, aku jugak ternampak beberapa perenang olimpik entah macam mana telah tersesat dan berenang atas jalan raya yang dipenuhi air tu. Aku sangat pasti, mereka ini sudah tentu tak akan mendapat pingat emas kerana haluan mereka sudah tersasar.

Amier terpaksa meredah hujan untuk ke kereta.


No comments:

Post a Comment