m y f a m i l y

m y   f a m i l y

Tuesday, November 20, 2012

Bangunan hebat di pinggir bandar

Ada satu pagi tu, aku dari rumah terus menghala ke Damansara Perdana, di kawasan PJ Trade Centre. Bukannya ada meeting pun. Bukan pergi site pun. Bukan nak breakfast pun. Tapi aku nak jumpa pak guard pun. Sebab hari tu aku terlupa nak pulangkan visitors pass pun. Bila dah pulangkan visitors pass, barulah boleh ambil balik aku punya lesen menandu puuuunnnnn... Suka tak? Suka tak?

Bangunan ni bagaikan telah dikuasai oleh sejenis makhluk asing seperti tumbuh-tumbuhan.
Konkrit, besi dan kayu bergabung. Apa yang penting? Kerja sama!
Tapi sebenarnya aku bukan nak bercerita sangat pasal insiden terbawak balik pass pelawat dari bangunan kat Damansara Perdana ni. Tapi nak kisahkan pasal design bangunan dia yang hebat. Aku memang suka bebenar dengan beberapa rekabentuk bangunan kat sini. Salah satunya bangunan PJ Trade Centre ni lah. Rupa dia macam buruk, tapi sebenarnya baru. Macam tak berapa siap, tapi sebenarnya siap. Macam tak cantik, tapi sebenarnya cantik. Macam dibuat dari batu, tapi... memang dari batu pun. Gambar-gambar yang aku ambil mungkin tak fotogenik. Tapi kalau nengok live, pasti korang akan terkedu. Dan silap-silap boleh pengsan. Sebab tu unit ambulan dan Bulan Sabit Merah sentiasa berada dalam keadaan berjaga-jaga 24 jam setiap hari kat kawasan ni. Kalau betul-betul nak tau apa yang aku maksudkan, kenalah korang pergi sendiri, okay!

Kayu tangga ni diperbuat dari batang pokok durian musang king. Kalau musim durian, akan ada buah tumbuh kat tepi tangga.
Pergh! Minat betul aku dengan handrail dia nih.
Konsep bangunan dalam taman.
Kalau kat taman dia letak pokok durian, sure aku akan datang tiap-tiap hari bila tiba musim durian.
Macam simple aje, kan? Tapi detail dia boleh tahan jugak...
Tangga batu-bata menuju ke puncak jaya...
Gabungan bangunan tinggi dan pokok rendah.

No comments:

Post a Comment